![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Hallå igen. Efter mycket dötid (det var två månader det hände något här senast...) så är det kanske lite passande med en uppdatering
![]() ![]() Bygget hittills är att Hfp (Hultsfred-smalspår) är klart medans Hf (Hultsfred-normal) fortfarande har kvar mycket arbete i södra änden... Jag glömde att skissa upp den också... jaja, ingen skada skedd, jag får åka dit någon annan gång ![]() I bildserien får vi följa rälsbussen YP 888 under festivaltrafiken. På första bilden står hon inne på spår nummer 6 i Hultsfred. Efter det passerar hon V-försignalen för Sjövägen Sedan har vi stannat vid en "innofficiell hållplats" där vi släppte av en resande, (vi kör ju ändå för folket...) Översiktsbild vid stoppet Sedan kommer en halvfärdig bild vi idrottsplatsen. Här ska det sedan komma upp hus på högersidan och en ljudsignaltavla på vänstersidan.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Jaha, då fick man tummen ur och började att bygga igen. Det var ett tag sen sist! Men sedan dess så har landskapet i Hultsfred och Tuna sakta börjat växa fram. Därför kommer nu en bildserie som visar hur arbetet fortskridit.
Den andra bilden är från Valborgshelgen förra året och är som jämförelsebild med verkligheten. Den föreställer norrköpingsbon vid ljudsignaltavlan för gångvägen vid banvaktsstugan. För ordningens skull så vill jag påpeka att detta var under rådande D-skydd och det gick inga tåg på sträckan. Beträd inte spåret om ingen vet att du är där. Det kan komma tåg dygnet runt, även utanför ordinarietrafiken se och Njut!(?)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
|
![]()
Hej!
Kort lägesuppdatering av HWJ-projektet: Att vara tonåring och ung vuxen är en tid av många omvälvningar. Det är dags att söka utbildning och jobb, flytta hemifrån och ta reda på vem man är. Det har därför inte varit rimligt att fortsätta med HWJ-projektet under ett antal år. När jag (och Legotrainzman också, för den delen) nu landat i någon slags stabilitet har jag sporadiskt tittat i och uppdaterat rutten. En stor bromskloss i detta arbete är att bl.a. STLs trackside-objekt har slutat stödja Trainz 2010, vilket gör att mycket av mervärdet som vi ville ge med CAB-körning efter den riktiga, gällande, tidtabellen inte kan genomföras (att använda äldre typer av de objekt som inte stöds ger för stora avkall på realismen). Det här har fått mig att inse att många av de objekt som vi har använt, nu 2019 har blivit hopplöst utdaterade, och för att forsätta göra en rutt med den kvalitet som vi eftersträvar skulle jag behöva skaffa mig en nyare version av Trainz och dessutom göra om delar av arbetet som redan har utförts. Legotrainzman har också påbörjat ett liv som kontaktledningstekniker i en annan del av landet (medan jag själv har blivit (järnvägs)myndighetstjänsteman), och jag kan därmed inte räkna med någon delad vårdnad av rutten. Jag besitter inga som helst 3D-kunskaper, att göra de byggnader och fordon som är specifika för HWJ ser jag som svårt i nuläget. Jag står och väger om det är värt att fortsätta arbeta på rutten eller inte - att köpa en ny trainzversion och göra om delar av arbetet utan rätt förutsättningar att skapa den helhet jag vill ha, och utan att veta om jag kommer att ha tid med Trainz i framtiden. Slutsatsen blir att rutten blir fortsatt vilande i väntan på beslut. Skulle jag någon gång fortsätta arbeta på den kommer jag att köpa mig en ny Trainzversion, men utan Legotrainzmans hjälp kommer rutten i varje fall inte kunna leva upp till den ambitionsnivå som vi satte från början - en nivå som eventuellt var något i överkant. All vår insamlade data och allt tidigare arbete finns sparat, så en vacker dag, när jag får lust att fortsätta arbeta, finns de flesta förutsättningarna på plats!
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
3d-design, hultsfred, ruttbyggande, smalspår, västervik |
|
|