![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Den Skoda-trådbussen jag tidigare kört mycket med (och även spårvagnar med Trolley-stång) har haft själva trolleystången som egen vagn =) Mycket snyggt dock, Lennart!
![]() |
#17 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Intressant lösning, men det kräver ju speciell placering av a.limfront eller a.limback och dessutom blir det väl ännu svårare att få luftledningen rätt
![]() ![]() ![]()
![]() |
#18 |
Medlem
|
![]()
Hej! Trådbussen jag tänkte på finns här: http://trainz-railroad.ucoz.ru/load/..._9tr/8-1-0-159
Men observera ett det är OTROLIGT mycket reklam på sidan, så se upp med hur man klickar, vet inte hur säkert det är att råka öppna viss reklam (brukar vara snabb och stänga ner på en gång...) Men ja, på den trådbussen är "ändpunkten" inte som den brukar vara i normalfall, MEN den ger ett riktigt verkligt intryck måste jag säga (har lagt upp bilder på min trådbussrutt här på forumet har jag för mig) ![]()
![]() |
#19 |
Veteran
|
![]()
Skodan följer min luftledning perfekt (för smalt mellan kontaktorerna) men principen är värd att studera
![]()
![]() |
#20 |
Veteran
|
![]()
... en separat "pantovagn" föll väldigt väl ut (Tack till Jockes för idén!).
Om man har centrerat luftledningen till det osynliga spåret så följer bygelns kontaktorer snällt kontaktledningen medan bussens hjulpar följer spåret. Ser ganska realistiskt ut faktiskt - döm av bilderna! En liten extra bonus kom ut av detta - Panton har fått en skugga ![]() ... men bara för uppfällt läge (dynamiska skuggor blir ju det stora lyftet i TANE ![]() När man satt ut bussen så kopplar man pantovagnen i bakänden så dyker panton upp på rätt ställe.
![]() |
#21 |
Veteran
|
![]()
Idag blev det lite fix av pantografkomplexet, texturer, fönster, inredning, detaljer m.m.
OBS. Bussen har dörrar på båda sidor eftersom man kanske vill köra högertrafik också - det stör mig inte nämnvärt. Hytten är väldigt enkel och har ett enda reglage - torkarreglaget(enda sättet att få igång torkarna - det regnar möcke i GBG ![]() Att köra i CAB-mode är helt meningslöst för bussen går ju som på räls liksom - det är mera tänkt om man vill leka passagerare. Idén är väl att man skall låte en AI-förare köra bussarna i nån slinga på sin route ![]()
![]() |
#22 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ajdå, vad tråkigt.
Så du har bestämt dig för dubbla dörrar. Trådbussarna i sverige försvann ju runt 1964-65 och var ju aldrig med fram till högeromläggningen. Det var väl först i början av 2000-talet, som vi fick trådbussar för högertrafik i Landskrona. Men, men. Hellre en svensk trådbuss med dörrar på båda sidorna, än ingen alls.
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Jag är glad att det finns dörrar på höger sidan så jag kan få med den på min 70 tals bana
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
|
![]()
IOFS ganska lätt att ändra på om nu publiken skulle rösta för det.
Vi har alltså fått en vänsterfalang med EN röst ![]()
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Jag röstar för höger dörrar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]()
Går det inte att göra dörrarna valbara i propertyrutan? Bara en tanke...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() Så blir alla nöjda, utom du. Som får en massa extrajobb. ![]()
![]() |
![]() |
#28 |
Veteran
|
![]()
Mja, lätt och plätt? Man kan ju ersätta höger resp. vänsterdörrar med bitar av väggpartier, men som jag SAGT, dessa bussar är tänkta att gå med AI-förare och dörrar här eller där spelar väl föga roll då???
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
Blir mycket stiligt! Väldigt passande dessutom, då Göteborgs Trafikalmanacka som hänger här på väggen för tillfället (är visst ny månad nu...
![]() ![]() Och det där med dörrarna är såklart en smaksak, men jag kan nog tycka att vänsterdörrar passar bäst - var ju faktiskt så dem såg ut, men låt inte min röst avgöra något =) EDIT: undrar dock om den inte saknar ett fönster vid förarplatsen? Ser ut att vara väldigt mycket stolpar runt fönsterna för att vara en buss! (jämför med din bild i #1 inlägget)
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2014-10-03 klockan 01:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Veteran
|
![]()
... blev att bussen nu är enbart för vänstertrafik. Anledningen att jag gjorde dörrar på båda sidor var för att slippa gnäll från alla "högervridna".
EDIT: Det blev ett litet offer på kommersialismens altare också:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2014-10-03 klockan 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
göteborg, trådbuss |
|
|