Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-17, 09:03   #1
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Mycket intressant!

Tack korvtiger för denna insyn i Vagnläran. Plåtvagnarna har ju en lång historia, tydligen och var vanliga i min barndom. Jag minns särskilt lanterninerna som jag tyckte gav vagnarna en "internationell" prägel...
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 19:45   #2
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Teakvagnarna...

... har jag laddat ned samtliga av (som jag kunnat finna). En fråga till "korvtiger". Gjorde du aldrig någon "ren" 3:e-klassvagn med öppna plattformar? Jag har inte hittat någon...
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 00:46   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
Standard

Ingen boggievagn, nej. Har kollat och jag kan bara hitta en endaste ren tredjeklassboggievagn med öppna gavelplattformar som haft teakklädsel och det är Co7 från 1913 (vilka dock byggdes om med inbyggda övergångar f. 1926). De byggdes enbart i 5 exemplar och var sovvagnar vilket gjorde att de hade en annan typ av tak för att kunna stapla fattiga resenärer på höjden, tre personer på 2 kvardratmeter. Det låga antalet och det fula taket gjorde att jag valde bort att bygga den vagnen. Se bild:
http://www.samlingsportalen.se/all/c...A01035&Imgnr=1 (Det blev ännu fulare med vestibulerna)
Minst två av dessa vagnar hade hamnat i tåghemstjänst under mitten av 30-talet, säkert de övriga tre med.

Ville man ha rena tredjklassboggievagnar så hade man på 10-20-talet Co1, Co4 och Co5, samtliga av 1891-års standardmodell med plåtklädsel. På mitten av 10-talet började man övergången till att ha vagnar med täckta övergångar på stambanetågen och valde då ofta Co8: or (teak, har jag byggt) som det ju fanns väldigt gott om. På mindre banor hade man en ofta en BCo-vagn och vanligen en eller ett par C3x-vagnar med teak eller plåtklädsel, kanske en Co-vagn med plåtklädsel om stort behov av tredjeklassplatser fanns.

Byggde ju däremot C3x-serien och CC2 med teakklädda rena tredjeklassvagnar och plattformar, dock på länkaxlar.

Flera rena tredjeklassare är på väg!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 08:37   #4
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Teakvagnar.

Tack "korvtiger" för ett bra och uttömmande svar. Då är det bara att se fram emot dina plåtklädda varianter!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009