Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-23, 19:37   #1
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Det ser riktigt bra ut!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-06-24, 10:25   #2
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Question Lua

Får inte lamporna att funka som jag vill.
Det verkar som att OnControlValueChange "pollar" alldeles för snabbt.

Headlights är "h" knappen på tangetbordet, och om jag håller inne den tills värdet på Headlights är maxat flimmrar de tre vita lamp-paren. (Rad 36-38)

Trycker jag och håller inne shift+h så värdet blir så lågt som möjligt flimmrar de röda lamporna. (Rad 19)

Allt där i mellan verkar inte funka. Inget flimmer och LogMate ger inget vettigt.

Ehm...och det stör mig lite att i första funktionen, initialize, på rad 3 till 6, inte verkar få något att hända. De borde tända lampor när jag sätter mig i tåget.


Försökte göra bilden kompakt.
Ni ser standard Headlights notch (till höger) och under en "påhittad" kontroll för ett par av lamporna. Hl_b, c och d är likadana och finns längre ner.
De har vardera en Exterior Animation med varsin unik animation (toggle).

Animationerna funkar och är supersimpla. 2 frames med 2 olika positioner. Funkar fin fint i previewfönstret och när jag bindar dem till samma knapp som backspeglarna.
Men då är det bara på/av för alla lampor, och så kan vi ju inte ha det

Varierande framgång. Hjälp/tips är varmt välkommet
55.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-24, 11:40   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Gällande lamporna. Har du kollat skriptet för T44? Den har en utmärk lamp-script.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 15:15   #4
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Lamporna får vänta en stund, idag är det hyttarbete. Det har hänt en del sen sist...

Pssst! Kaffepanna och kaffekopp!
60.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 15:59   #5
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Riktigt riktigt snyggt!

Bara för att jag är väldigt nyfiken om typ precis allt, men i ditt första inlägg i denna tråden skrev du att du gjort material till andra spel, är lite nyfiken på vilka spel.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 16:27   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Personligen skulle jag nog texturerat dit knappar på telefonen och mindre skruvar, med ett detaljerat texturarbete syns det knappt någon skillnad.
För saker som sticker ut mindre än 1cm är knappt lönt att göra i 3D, då den skillnaden knappt syns.
Skulle nog kanske även sett över polygonantalet på te-kannan.
Men annars ser det bra ut!
Fortsätt så.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 16:43   #7
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Skulle nog kanske även sett över polygonantalet på te-kannan.
Haha! Ja, jag slängde in mest för sakens skull. Den är jätteful xD
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-26, 00:35   #8
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Personligen skulle jag nog texturerat dit knappar på telefonen och mindre skruvar, med ett detaljerat texturarbete syns det knappt någon skillnad.
För saker som sticker ut mindre än 1cm är knappt lönt att göra i 3D, då den skillnaden knappt syns.
Skulle nog kanske även sett över polygonantalet på te-kannan.
Men annars ser det bra ut!
Fortsätt så.
Jag håller med om att en tekanna inte behöver ha lika många sidor som en cirkel (), men jag håller inte med om att 3d-knappar inte gör en visuell skillnad.

Säg att du flyttar dig höger/vänster i hytten, då kommer du att märka att knapparna bara är målade texturer.

Kolla på hytterna från skapare som AP_Waggonz och VirtualRailroads, många av deras knappar och reglaget är i 3d, och det gör en stor skillnad jämfört med till exempel DTG.

Även om man inte sitter och inspekterar knapparna i hytten så ger det en mycket högre känsla av "immersion" när hytten/omgivningen har fler "kanter".

Sen så undrar jag hur stor skillnad det gör för något så när moderna grafikkort om hytten har lite fler polygoner?

Det verkar ju vara omgivningen som är den stora prestanda-dödaren, det blandat med att programmet är 32bit gör ju att datorn måste ladda från hårddisken varje ny tile

Senast redigerad av zaphr89 den 2014-06-26 klockan 00:36.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 16:40   #9
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Crysis, Supreme Commander 1, Project Entropia (eller Entropia Universe som det nu heter), The Sims 2, FSX, Minecraft, 2D sprites till en drös varierande projekt, m.m. Även sålt en del på Second Life.

Inget av den här kalibern dock. Mest har jag nog gjort till Cryengine för det var verkligen busenkelt att få saker att funka. Sup com grejorna fick jag aldrig att fungera som jag ville.
De använde också .LUA men på den tiden kunde jag ingen kod över huvud taget så gav upp.

Lite off topic, men det största projektet jag gjort innan var nog det på gymnasiet. Det var en kort video med 3D animationer. Gick NV, skyllde på att det hade med matte att göra och fick igenom det
a1.jpga2.jpga3.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009