![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Är inte hemma just nu därför har jag inga bilder
![]() Kommer hem på söndag, så då ska jag pilla lite med detta! Men jag kanske borde ta och fixa texturen i Maya först då. Funderar bara på vad jag kan ha glömt att kryssa i, i 3DS Max. ![]() Men det ska nog lösa sig. En annan fundering jag är att när jag väl fick in tåget i RW så verkade det vara något lustig med viewdistance. Boggierna som är separata objekt samt hjulen försvinner och man måste vara väldigt nära för att de ska synas. Även om jag har namngett dem såhär 1_2000_NAMN. Blir ett frågetecken. ![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-05-22 klockan 08:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Tänk på att boggier och hjulaxlar måste ha namnen:
Kod:
1_2000_bo01 || ===1_2000_bo01wh01 || ===1_2000_bo01wh02 1_2000_bo02 || ===1_2000_bo02wh01 || ===1_2000_bo02wh02 Dessa måste också länkas så att hjulaxlarna är "child" till resp boggie. Om dina objekt flippar brukar det nästan alltid vara något med namnen.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Måste det även vara så om man bara gör en scenery/hus? det var då jag gjorde nu. jag har inte gett mig in på att få in det som ett tåg.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Vet inte om det tillför något, men tänk på att följande:
1_2000_korgdel 1_0300_korgdel är en illegal namngivning, men funkar att exportera. 3ds säger ju inte ifrån eftersom det från 3ds-synpunkt är ett unikt namn. Ett förslag på korrekt namngivning av detta exempel skulle kunna vara: 1_2000_korgdelA 1_0300_korgdelB Kort sagt, ditt NAMN måste vara unikt. För ett scenery behöver du inte länka om du inte har infört LOD-nivåer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() Citat:
![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() Citat:
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Yes!
Gör dem som ett eget objekt där varje axel är axel+hjul. Superviktigt att Pivot är exakt i mitten och åt rätt håll ![]() Kika extra på detta när du importerar i max ty max normerar om pivoterna. Ex: Boggie sett ovanifrån ||-----|| <-- 1_2000_bo01wh01 ||-----|| <-- 1_2000_bo01wh02
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Jaja, så axlarna snurrar istället för enskilda hjul.
När det gäller textur. Jag lyckas inte använda .ACE. Jag kan ska texturer i det formatet men de går inte in i 3ds Max. Googlade det och läste på något engelsk (eller amerikanskt) forum att det även skulle gå bra med .DDS så det är vad jag använt. Så som jag förstod det så har inte nyaste versionerna av Max stöd för .ACE.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Har inte hunnit så mycket längre men lite detaljer har det blivit! Jag har inte orkat pilla med att försöka få in det i simmen som ett tåg än.
Här är en liten bild: ovan.jpg
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Kan rekommendera att du försöker få in det i simmen innan du kommer för långt.
Bättre att tidigt hitta brister och fel än att göra om mycket arbete senare. =)
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |