Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-25, 21:27   #1
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard SJ 2000 sammansättning

Idag finns det två olika sammansättningar på SJ 2000:

Variant 1:
Vagn 1+2+4+5+6+7

Variant 2:
Vagn 1+3+4+5+6+7

Vagn 1 och 2 är alltid 1 klass vagnar.
Vagn 3-4 och 6 är vanliga 2 klass vagnar.
Vagn 5 är alltid halva vagnen bistro och halva sittplatser. Finns ett par varianter (med eller utan lastdörr på sidan).
Vagn 7 är alltid manövervagnen.

Högst två tågsätt kan sammankopplas. Vid mult får tågsätt två följande vagnsordning:

Variant 1:
Vagn 8+9+11+12+13+14

Variant 2:
Vagn 8+10+11+12+13+14

Tågsätten går normalt alltid vända med drivenheten lägst i söder. Och samtliga tåg har Bistro.
rapid94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 21:52   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Vänta nu... var det inte:

2+3+4+5+6+7 - 12+13+14+15+16+17?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 21:58   #3
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Vänta nu... var det inte:

2+3+4+5+6+7 - 12+13+14+15+16+17?
Nej, saknar tåget en 1 klassvagn så är det vagn 2 som inte är med.
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 10:17   #4
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Hej Adde och Rapid, nu blev jag nyfiken... Vet ni varför drivenheten är i söderänden? Finns det någon teknisk fördel eller har det bara blivit så?

Sen har jag alltid sett det som att manövervagnen är den tilltänkta frontvagnen medan drivenheten den tilltänkta slutvagnen.
Givetvis kan ju tåget köra lika bra i båda riktningarna men jag tycker ändå att det känns lite som att det finns ett fram och bak på det.
Kanske är helt fel och bara inbillning?
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 11:04   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Alltså vill du ha ett fram och ett bak så är drivenheten "fram" och manövervagnen bak. Eftersom det är drivenheten som drar tåget och dessutom räknas ju vagnarna från 1 med vagnen bakom drivenheten.

När manövervagnen är först så knuffar drivenheten. Men som om du tvunget vill ha ett fram o bak så är motorvagn fram och manövervagnen bak
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 12:17   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

sedan är alltid nummerordningen från drivenheten först och manövervagnen sist...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 12:54   #7
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Tack för era svar, man får väl betrakta mig som övertygad nu!
Med tanke på nummerordningen så bör ju motorvagnen faktiskt vara först.

Min tanke var att tillverkaren kommit fram till att det av någon anledning var effektivare att knuffa än att dra vagnarna och att man därmed satt motorvagnen som bak.
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-09, 19:11   #8
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Sammansättningen på X2000 :-) ska man vara korrekt finns det ett par varianter av bistrovagn, med eller utan lastdörr.

Citat:
Ursprungligen postat av rapid94 Visa inlägg
Idag finns det två olika sammansättningar på SJ 2000:

Variant 1:
Vagn 1+2+4+5+6+7

Variant 2:
Vagn 1+3+4+5+6+7

Vagn 1 och 2 är alltid 1 klass vagnar.
Vagn 3-4 och 6 är vanliga 2 klass vagnar.
Vagn 5 är alltid halva vagnen bistro och halva sittplatser. Finns ett par varianter (med eller utan lastdörr på sidan).
Vagn 7 är alltid manövervagnen.

Högst två tågsätt kan sammankopplas. Vid mult får tågsätt två följande vagnsordning:

Variant 1:
Vagn 8+9+11+12+13+14

Variant 2:
Vagn 8+10+11+12+13+14

Tågsätten går normalt alltid vända med drivenheten lägst i söder. Och samtliga tåg har Bistro.
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-09, 19:23   #9
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Tackar vi för! Då har jag koll på läget.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 09:52   #10
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

SJs vagnskiss kanske kan vara till hjälp: http://www.sj.se/content/1/c6/06/92/..._Juni12_SE.pdf

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 16:11   #11
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Precis! Det var den jag utgick ifrån. Såg där att vagn 1 och 2 verkade vara 1:an klass som jag inte hade koll på

Hmm, den du länkade verkade vara mer aktuell än den jag har. Stolsplaceringen är densamma fast lite olika färger. Tur det
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 16:36   #12
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Jag blir lite konfunderad över vagnskissen.

Det står Vagn 1-7, vad jag vet så går X2000 bara som mest 6 vagnar + driv.

Drivenheten har ju bara hjälpkraft till 6 vagnar (om jag inte minns helt fel).

Jag antar att de 7 vagnarna är alla nummer som finns, men att man inte har alla i ett tågsätt.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-11, 06:33   #13
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jobbar på ändarna.

Gummit är inte så svart och har justerats
26.jpg
25.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009