Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-17, 12:46   #1
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

De är tillfälligt borttagna. De ökar exporteringstiden till flera minuter, vilket inte är hållbart.
Anledningen är att de är väldigt små och många, och .IGS gillar inte "små saker"

Det är bara för att arbetet skall gå snabbare, men nitarna finns kvar och kommer tillbaka i ett senare skede
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-17, 12:55   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Personligen skulle jag rekommendera att du lägger nitarna i en normalmap snarare än i själva 3D filen, bara för att hålla nere polygonantalet så mycket som möjligt.
För med så många enheter som ska laddas och renderas, som det blir med ett motorvagns tåg, så blir snabbt polygonantalet skyhögt.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-17, 13:31   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag kommer nog göra det, eftersom de är så små och äter upp polygoner. Här är en av huvudtexturerna till motorvagnen,
och som ni kan se så finns det möjlighet att städa upp den rejält och klämma in nitarna där det behövs.

Ex, uppe till vänster är "baken" på loket, en yta som man knappt ser, och den behöver inte ta upp 1/4 av kartan,
ett himla slöseri. Dessutom är det i stort sett en yta med samma normal så egentligen behöver den inte mycket plats alls.

Dörrarna kan också göras betydligt mindre. Loggan kan vara en annan ytan som svävar någon millimeter utanför dörren med egen textur,
precis som instrumentpanelen i hytten. Då kan man frigöra enormt med plats.

Äsch, slängde upp lite av texturerna, kan vara kul och glo på det med
Det finns gott med möjligheter göra dem effektivare och bättre. Inte min starka sida och knappast något mästerverk. Än så länge funkar det i RW utan större besvär.
Jag har egentligen inte lagt ner sådär värst mycket tid på dem, jag menar, checka boggin...typ inte rört på veckor. Work in progress

21.jpg22.jpg
Motorvagn - Diffus || Motorvagn Kaross - Diffus
23.jpg24.jpg
Kontrollpanel Text Med Alpha || ATC - Diffus
25.jpg26.jpg
Bistro - Diffus || Boggi - Diffus
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009