Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-28, 22:17   #1
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Namngivning på strömavtagaren blir 1_xxxx_panto01 och varje rörlig del blir 1_xxxx_panto01_part01/02/03. Dessa sägs behöva vara länkade men det har fungerat lika bra utan för mig.
Så på samma sätt för den andra fast panto02.

Krasch vid ihopkoppling har man ju råkat ut för några gånger med. Lättast är att kolla alla avstånd för kopplen och lok, samt att kopplen är vända åt rätt håll.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 23:02   #2
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Ska vara ärlig och säga att jag tycker att detta systemet avskräcker en lite från att vilja försöka importera saker till TS (tänker då främst på min S-tavla)
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 23:18   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Vad skriver man i animation ID. Developerlokomotivet har inte samma namn där som .IA filen? (Eller en sökväg kanske är rättare sagt)

De har skrivit "frontPanto" och "rearPanto", men hur vet då loket om att den skall använda animation A eller B?
(eftersom .IA filerna för exempellokomotivet heter sample_panto01.IA och sample_panto02.IA)


Hittade nu
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-28 klockan 23:27.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 23:27   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Själva ID't kan vara vad som helst. Jag brukar ha Panto01 där med.
Däremot måste du ha ett Control Value: PantographControl som i sin tur har en interface element Exterior Animation. Där hämtar du ID från animationen.
Animationen i sig är bara från nerfälld och upp. Motorn spelar den baklänges för att sänka.

Gjorde jag mig begriplig? ^^
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-29, 00:13   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Ja, förstår precis!
Problemet var att jag helt missat animation set nere i render component delen. Fukade utmärkt därefter

Nu saknas det att få två lok att kopplas ihop, eller lyckas kopplas på något annat för den delen.
Om någon vill får ni gärna ta en titt om ni kan hitta något (samt varför inte bromsen funkar).
Jag skall se om jag kan få en mellanvagn att rulla

KFP.rar Motorvagn med fungerande pantograf och körbar dock utan broms
# - Jag har tagit bort nitarna från modellen (tills vidare) för de gör att exporteringen tar flera minuter....
# - Tryck inte för hårt på gasen bara...loket är väldigt piggt
# - Koppla inte ihop med något då kraschar RW
# - Slutligen, allt är WIP! What you se is not what you get
# - Mycket nöje tills vidare!!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-29 klockan 01:48.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-29, 11:26   #6
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Vad gäller tågbromskontrollen så är det nog det mest ointuitiva prylen att hålla på med i hela tågbygget Tågbromsen ska vara en notched lever/irregular notched lever med speciella namn i "Identifier" fältet för att det ska fungera dom speciella namnen finns listade i kapitel 4.1 i byggmanualen.
Du kan ju t.ex prova med en irregular notched lever(utan "Rest in notched position" förkryssad) med notch data enligt nedan
Notch 1. Identifier=Release Value=0
Notch 2. Identifier=GraduatedSelfLap Value=0,1
Notch 3. Identifier=FullService Value=0,9
Notch 4. Identifier=Emergency Value=1,0

Detta bör fungera för HUD kontrollen för testningen men är ju inte direkt en X2 broms med sina 8(inkl. loss och nödbroms)!? lägen men detta får du på något vis lösa sedan med en virtuell bromskontroll med 8 lägen som via skript återkopplar till bromsen jag gav exempel på ovan.

Koppelproblemet har jag dock ingen lösning på just nu men kan kika mer på det ikväll/natt om du inte redan löst det.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-29, 12:31   #7
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag skall kika på det, fast hinner inte idag. Får bli i morgon
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-29, 16:54   #8
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

4.1 i byggmanualen?

4.01 i mina dev docks är art pipeline
Är det ett annat dokument du sitter på?


Ah, i Brake Simulation Data. Ok, got it
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-29 klockan 17:26.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009