Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-16-2014, 10:55 PM   #1
Hamp3
Medlem
 
Join Date: Feb 2013
Location: Skåne
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by Kungsfisk View Post
Attachment 63563
Gick rätt snabbt att rätta till så middagen kunde vänta i några minuter
Sedär ja! Helt perfekt!!
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)

Last edited by Hamp3; 03-16-2014 at 10:57 PM.
Hamp3 besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 03-16-2014, 11:08 PM   #2
ADDE
Medlem
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 1,379
Default

väldigt snyggt tågsättet blev.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-16-2014, 11:55 PM   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Join Date: May 2013
Location: Skåne
Posts: 396
Default

filepath1.jpg

Men detta är ju inte alls jobbigt?
Jag vill bestämt säga att den filen visst existerar på just den platsen???

Sitter fast här?
Något veteran som har haft liknande problem?

Försöker exportera tåget med en 64x64 grå textur för att testa det "in-game".
Så, allt som står ovanför (instancerade boggies, nummering osv) funkar fin fint.
Men när jag kom hit så ville det sig inte.

(obs att grey.xml är primary named texture set)
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Last edited by Kungsfisk; 03-16-2014 at 11:59 PM.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 12:04 AM   #4
Basse
Medlem
 
Join Date: Jun 2004
Location: Stockholm
Posts: 797
Default

Quote:
Originally Posted by Kungsfisk View Post
Attachment 63565

Men detta är ju inte alls jobbigt?
Jag vill bestämt säga att den filen visst existerar på just den platsen???

Sitter fast här?
Något veteran som har haft liknande problem?

Försöker exportera tåget med en 64x64 grå textur för att testa det "in-game".
Så, allt som står ovanför (instancerade boggies, nummering osv) funkar fin fint.
Men när jag kom hit så ville det sig inte.

(obs att grey.xml är primary named texture set)
Du behöver inte fylla i texturen i Primary/Secondary texture sets. Du måste använda Kuju material i 3dsmax för texturen.
Ta alltså din grey.ace och gör ett TexDiff eller TrainBasicObjectDiffuse från Kuju materialen och sedan exportera på nytt. Inga paramterar för materialet behöver ändras innan.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 12:10 AM   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Join Date: May 2013
Location: Skåne
Posts: 396
Default

grey.jpgexport.jpg

Detta borde vara rätt?
Det är så jag exporterade det.
Kanske har jag missat något.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Last edited by Kungsfisk; 03-17-2014 at 12:15 AM.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 01:56 PM   #6
AlleDahlle
Medlem
 
Join Date: Jun 2012
Location: Kristianstad
Posts: 763
Default



sjukt snyggt!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator

Last edited by AlleDahlle; 03-17-2014 at 02:17 PM.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 05:54 PM   #7
Kungsfisk
Medlem
 
Join Date: May 2013
Location: Skåne
Posts: 396
Default

Haha, jag blir galen på det här!!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 06:04 PM   #8
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,542
Default

Quote:
Originally Posted by Kungsfisk View Post
Haha, jag blir galen på det här!!
Välkommen till tågsim!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 10:47 PM   #9
Mawkish
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Uppsala
Posts: 562
Default

Quote:
Originally Posted by Kungsfisk View Post
Haha, jag blir galen på det här!!
Galen är nog ett minimikrav för att ge sig in i denna djungel med undermålig, ålderstigen dokumentation

I vilket fall så tog jag en snabb titt på dina filer och såg att det utöver det Mazz påpekade är blueprints för boggier som gör att x2:an inte visas i simulatorn.

1) Trots vad dokumentationen säger så ska inte boggier exporteras som ett separat objekt utan ingå motorvagnens export.
2) Hjulparen ska länkas till resp. boggieram, boggien ska dock inte länkas till motorvagnen.
3) Namngivningen är viktig av hjulpar och boggieramar.
Front boggie ramen ska heta(använder LOD-nivå 1 och LOD-distans 128meter som exempel) 1_0128_bo01
Främre hjulpar i front boggien ska heta 1_0128_bo01wh01
Bakre hjulpar i front boggien ska heta 1_0128_bo01wh02
Bak boggie ramen ska heta 1_0128_bo02
Främre hjulpar i bak boggien ska heta 1_0128_bo02wh01
Bakre hjulpar i bak boggien ska heta 1_0128_bo02wh02
4) Geometry fältet i blueprinten för boggier är alltså inte en IGS-fil som du har nu utan en referens till nodnamnet på boggieramen i hela motorvagnens IGS-fil dvs. enligt ovan bo01
Hjulparen lägger du till som axlar i boogieblueprinten dvs två st med Node ID bo01wh01 och bo01wh02. Detta är då boggie blueprinten för front boggien och på samma sätt med blueprint för bakre boggie men med bo02 istället.

Detta gjorde att jag i vilket fall fick motorvagnen att visas i simulatorn. Ska man köra med den krävs dock en hel del ytterligare jobb med blueprints och till viss del scripts då man måste definera kontroller annars krashar bara simulatorn.
Jag rekommenderar att följa(med dina egna modifikationer så klart) kap 9 "Create an Engine" i dokumentationen där går man igenom alla steg som behövs för att få ett lok att rulla i simulatorn.

Hoppas detta var till någon hjälp och stort lycka till med ditt fina projekt!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 12:25 AM   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Join Date: Sep 2001
Location: Vendelsö
Posts: 4,502
Default

Du gick ju ganska tufft ut i första inlägget i den här tråden, "grym på 3D-modellering"... Så du tål nog lite synpunkter...

Vad har du för underlag när du bygger? Du har en del grejjer som du kanske skulle behöva kika på, modellen har en del saker som gör att det inte riktigt ser rätt ut. Nu beror det ju alldeles på vad du har för ambitionsnivå förståss, men är man grym på 3D så pliktar det lite... haha, elaka hatten på mig nu tror jag... Nej då, inget allvarligt menat, men vill du få ihop en toppmodell bör du kika på dessa saker innan du kommit för långt.

Du har fått för stor radie på avrundningen av hytten. Det för med sig att frontfönstren blir fel, dina har fel proportioner. Originalet är bredare.

Placering av fönster/lyktor är det nått tok med. Studera luften mellan övre lyktgrupp och fönster, dom klossar nästan ihop medan din har ordentligt med luft mellan.

När vi ändå är på lyktgruppen, ta en titt på format, radier och proportioner, går nog att jobba lite mer på det.

Ta en koll på sidofönstret, det ser fel ut. Undre och övre horisontella linje på fönstret är nog samma som frontfönstret har.

Titta på ytan ovanför frontfönstret, din har ett stort avstånd fönster - tak medan originalet har betydligt blygsammare.

Kolla radierna i hörnen på sidofönstren, dina är för skarpa.

Noteringarna är inte fullständiga eftersom det är svårt att säga vilka referenser du har på detaljerna. Försök att få ett antal mått solida som du vet är helt korrekta och när du måste syfta något, så gör det till ett solitt mått så att säga. Dvs, syfta inte en detalj till nått du redan sýftat till tidigare, då får du dubbel syftning och då är du på hal is.

Som sagt, det beror ju alldeles på din ambitionsnivå, men du skrev ju att "leta gärna fel" så därför blev det posta av dessa synpunkterna. Annars känns det egentligen lite oartigt att anmärka på en fin modell och höga tempo.

Studera gärna bilder, bildgogglar du på X2000 får du fram gott om bilder som illustrerar bl.a. de synpunkter jag här framför. Tänk på att en fin modell inte bara innebär att hänga på en herrejösses massa detaljer, dom ska sitta rätt också. Intrycket av ett lok framifrån är lite som ett ansikte, man känner igen det men är det lite fel så ser man att det är nått som inte stämmer. Inte förrän man korskollar mot riktiga bilder kan man börja se vad det är som är tok. Har du ritning?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 01:23 AM   #11
Kungsfisk
Medlem
 
Join Date: May 2013
Location: Skåne
Posts: 396
Default

Tål absolut synpunkter haha! Jag har ju själv bett om dem
Det är precis det jag vill ha! Jag noterar allt ni säger så att jag har
en aktiv lista med saker att göra innan projektet är klart.

Kanske borde jag klargöra att bara för att jag vill få in modellen i RW är det inte någon färdig modell.
Det jag har gjort en bas till både mellanvagn, motor och manövervagnen innebär inte mer
än att ett grovjobb är i stort sett klart. De stora måtten är riktiga men jag har
inte mått på alla detaljer än.

Jag har lite ritningar och en himlans massa bilder. Ritningarna är dock bara på
det exteriöra och sådant som radie på ett fönster finns inte med men de stora
måtten finns med. Jag är i fas med att få grepp om bättre grejor!

Att allt inte är exakt är helt enkelt ett val från min sida
Jag vill väldigt gärna se att den tekniska sida av modellen funkar i RW innan
jag går vidare av en massa anledningar som har med 3d teknik och sånt att göra.
Detta eftersom utfallet av ett tidigt test påverkar hur jag kommer att gå tillväga
när detaljer, både 3D och Textur, kommer att handskas med.

Det är inte värt att göra allt "för bra" innan man är i stort sett klar
eftersom man oftast måste ändra en del längsmed vägen, då känns det
lite "ovärt" att köra igång allt för hårt på detaljer i början.

Alltså, det jag menar är att ibland upptäcker man att man kanske inte tänkt
igenom något ordentligt och då blir tvungen att göra om en massa för att få
något att funka. Exempelvis fick jag göra om hela taket för jag insåg att jag
helt glömt bort att tåget har ju ränder i taket, och såsom jag hade gjort
modellen var det helt enkelt inte möjligt att lägga in ränder utan att göra
om taket. Bara för att ge ett exempel så ni inte tror jag bara spottar ut en massa skräpprat ^^

Så, det är helt enkelt ett sätt att undvika trubbel längre fram
Detta kan ju låta lite knäppt när jag redan postat en massa bilder
men låt mig påminna att vi relativt är i starten av projektet.

Som jag skrivit innan är modellen väldigt städad och "enkel att modifiera", dvs
att när jag får detaljerat material behöver jag bara gå in och
dra om lite linjer och få dem rätt. Ex radien på fönstren eller placering av en
lampa sker på ett par sekunder. Det finns en baktanke i det hela, även om det
kanske kan tyckas att det går galet fort frammåt.

Jag har fått en mailaddress till en snubbe som kan hjälpa till med ritningar och
då kan vi nog börja se ett mer intensivt detaljarbete
Men jag vill helst inte börja allt för hårt med det innan jag har gjort mitt "in-game" test.

Min plan är nu att testa dessa 3D objekt i RW och se så att allt fungerar.
Det finns en del tekniskt i bakgrunden som också måste funka.
(LOD_modeller, skuggmodeller, material och texturer osv)
Min tanke är att testa detta relativt tidigt innan jag ger mig på detaljer
Som jag sagt innan ju tidigare jag begriper hur RW fungerar ju bättre
kan jag anpassa 3D modellen för att fungera så bra som möjligt i RW.

Nu när det stora är gjort blir det inte lika många fräsiga bilder framåt eftersom
ett mer tekniskt arbete påbörjas. Här behöver jag kanske lite hjälp eftersom
jag inte gjort något till RW innan.

Det är alltså mitt upplägg och plan. Kanske skulle jag ha gått in mer i detalj
tidigare. Haha, men var inte skygga för att kommentera eller föreslå en ändring!

Jag är väldigt öppen med projektet och tanken är ju att i slutändan sitta med
ett komplett x2000 som är så likt dess reella motsvarighet såväl estetiskt som tekniskt

När jag har fått pilla med RW och fått grepp om det jag vill få grepp om tror
jag att vi kan sätta igång på allvar. Med ordentliga ritningar och aktivt forum
tror jag att vi kan väldigt roligt på vägen
(Jag har mailat en person som eventuellt kan bistå med ritningar)

[TL;DL] - I väntan på bättre referensmaterial så kan man jobba på annat så länge
som också är viktigt för att allt skall fungera...typ
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Last edited by Kungsfisk; 03-17-2014 at 01:35 AM.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 01:38 AM   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Join Date: Sep 2001
Location: Vendelsö
Posts: 4,502
Default

Quote:
Originally Posted by Kungsfisk View Post
De stora måtten är riktiga men jag har
inte mått på alla detaljer än.
Oj, det var ett digert svar... Jo, det finns nog lika många sätt att bygga på som det finns konstruktörer. Du har säkert koll på läget.

Kolla för säkerhets skull de stora måtten en gång till, tossigt om dom inte skulle stämma.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 01:43 AM   #13
Kungsfisk
Medlem
 
Join Date: May 2013
Location: Skåne
Posts: 396
Default

Haha! Du har helt rätt
Bättre material är på väg så förhoppningsvis kan vi börja finlira i veckan.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2014, 04:16 AM   #14
Kungsfisk
Medlem
 
Join Date: May 2013
Location: Skåne
Posts: 396
Default

Jag har problem med att förhandsvisa mina modeller i blueprinteditorn och i simulatorn.

Om någon snäll själ har möjlighet så länkar jag sourcefolder + 3DS filen så ni
kan kika på det. Jag tror jag gjort något galet med materialet i 3DS max men
finner inte vad. Har ögat igenom otaliga trådar på UKTS och ATS och tycker att allt skall vara i sin ordning.
Det är en av de tidiga modellerna men det skall funka lika så.

Max filen hittar ni i:

\kfp\sjx2000\motorvagn\motorvagn.max

Länk till .RAR-fil ~0.5Mb
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 08:37 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009