![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Jag har modellerat i många år. Vet inte exakt när jag startade, kring 2005 skulle jag tippa på jag började satsa lite. Det var när jag gick på Gymnasiet
jag började på allvar. Genom skolan gick det även att få licens för en hel del Autodesk program. Hade en formidabel lärare som kunde detta. Han jobbade normalt med lektioner inom CAD och det var där jag träffade honom. På den tiden kallades det för en PLE-licens. Typ Personal Learning Edition. Har för mig de inte har det längre tyvärr ![]() Men det är tufft. I början begriper man verkligen ingenting och det tog mig över ett år innan jag lyckades göra min första animation på ynka 10 sekunder. Men vad nöjd jag var! Fast klart, idag finns ju blender och allt möjligt som bra alternativ. Och Youtube! Där finns det lektioner i videoformat till alla tänkbara program!! Även jag som hållit på länge lär mig nya knep och knåp hela tiden. Antalet polygoner är just nu (inkl. boggies och hjul) = ~18.000 Motorvagn= ~8.000 Boggie/st = ~3.300 Hjul/st = ~800 Developer Docs sade att man skulle sikta på ca 20.000 så lägg till lite pantografdetaljer och lite mer på boggiarna så är vi ju nästan där ![]() Men de är som sagt från 2008. Jag är säker på att man kan gå lite högre utan problem idag om man så vill. Modellen skall städas upp lite mer och många onödiga linjer kommer tas bort som är där mest för hjälp under modellerandet. Det är inte ofta jag gör modeller av "riktiga" objekt, så detta är väldigt roligt! Om blueprint editorn sammarbetar sen kan vi ju tänka oss att det blir en hel del mer att se fram emot ![]() Ps. Det verkar vara en trend att ha ett tåg nere i signaturen så ja... ![]() Från Sj's hemsida dock något modifierad, för skojs skull.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-14 klockan 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Kom just på att de där 20.000 är för bara vagnmodellen (YES!)
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-14 klockan 18:32. Anledning: Duplication |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Det har studentlicenser idag (autodesk då). Använder det själv via skolan idag. Jobbar själv lite i maya (mest) och 3ds max (typ precis börjat) men jag tycker att de är relativt lika.
Mitt högsta poly antal är snart 2000 på en av mina modeller. Lite skillnad! ![]() ![]() Har för mig att jag för ett tag sedan frågade hur många polygoner du kunde klämma in i en modell, och fick då svaret över 100k och att rc loket som man kan köpa här på forumet hade runt 30, men inte helt säker. Men som sagt modellen är väldigt fin!
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-03-14 klockan 20:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Updatesnabbis:
Imorgon bär det av till stationen om vädret tillåter. Jag tänkte också göra manövervagnen och en mellanvagn. Hoppas på bra väder. Känner att jag behöver "close-ups" på boggiarna, underredet och pantografen.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Kommer du att göra en hytt till tåget? Vore verkligen synd att inte ha en då resten är så snyggt!
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Vill gärna göra hytten, men eftersom det är knepigare att få tag i bra referensmaterial så kan det ta tid innan den är ute.
Sen är ju hytten bra mycket knepigare att programmera. Men jag siktar på att göra det, för jag vill lära mig mer hur RW fungerar så att jag senare kan göra fler saker till oss tågentusiaster (lite snabbare) ![]() Det blir i vilket fall efter allt exteriört är klart och inmatat i RW, då kan vi börja snacka hytt på allvar. Kan hända att jag slänger in en "Simpel" hytt så att man kan åka med i början.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-15 klockan 18:30. Anledning: Stavfel/Grammatik |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Låter bra! Om du har nära till en slutstation för snabbtågen (Malmö C?) så brukar det gå bra att fråga en förare om man kan få kika in i hytten. Medan tåget står still brukar det inte vara några problem.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |