|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
Doserat spår i MSTS? Jag undrar fortfarande hur du gör det! Kan du förklara? Eller använder du dig av ORTS's funktion för doserat spår?
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-01-25 klockan 23:27. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
Citat:
Däremot använder jag nu en ny kurvteknik som gör att man kan ha skarpare kurvor med högre hastighet. Precis som på riktigt bygger man ju inte en kurva som enbart består av säg 500m i radie. Man börjar först med 1500, går ner till 1200, 1000 och sedan 900. Tåget kommer in mjukt och fint i kurvan som på riktigt. Dvs inget slit och släng varje gång man vill hålla 120 eftersom banans STH är det men kurvan är för skarp i spelet. (om man följt satellitbilder/google maps dvs)
Senast redigerad av granders den 2014-01-26 klockan 01:11. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Citat:
Typ 13 år sedan jag började att konsekvent bygga så... JBJ2 är byggd helt o hållet på det sättet och de delar av KMJ som inte går på originalspår är så. Kul i alla fall att fler bygger på så vis, det gör mycket på intrycket tycker jag.Sth bestäms av den minsta radien i en kurva.
Senast redigerad av Mazz den 2014-01-26 klockan 13:25. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
Jaha, ja då är jag med. Det är nog inte en helt okänd teknik, jag har också gjort så av och till. Men jag håller med dig, det blir betydligt "mjukare" spår!
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Även jag gjorde med min Trollhättanrutten.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
Kul att fler har använt tekniken innan! Den gör så mycket för realismen och känslan. Jag har byggt lite mindre detaljer i Vimmerby idag, och kommer fortsätta med det även imorgon. Tänkt är väl att i övermorgon ska jag börja med Hamra och eventuellt lite egen vegetation (igen..)
![]() EDIT! Småländskt nog? Gjorde en egen banvall och laddade ned lh_vegetation. Borde göra susen för skogen efter Hamra ![]()
Senast redigerad av granders den 2014-01-27 klockan 01:07. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
Jag gick emot min arbetsorder idag och började detaljera södra infarten till Vimmerby.
Det blev mycket tid i photoshop för att få till rätt nyans och detalj på gräset. (Terrtex) Passade även på att göra en vägtextur för obevakade plankorsningar. För att dra in på tid så hämtade jag hem ett till färdigt vegetationspack. Det gjorde nog susen ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|