![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6..._note-minne-13 Utklipp från Wikipedia. Linjenätets utveckling 1903-1905 - Linjenätets medellängd var under perioden 34,38 kilometer. 1906-1910 - Linjenätets medellängd var under perioden 54,52 kilometer.[28] 1911 - Linjenätets längd var vid årets slut 64,65 kilometer. 1912 - Linjenätets längd var vid årets slut 65,15 kilometer. 1913 - Linjenätets längd var vid årets slut 65,09 kilometer. 1914 - Linjenätets längd var vid årets slut 65,30 kilometer. 1915 - Linjenätets längd var vid årets slut 66,75 kilometer. 1916 - Linjenätets längd var vid årets slut 66,75 kilometer. 1917 - Linjenätets längd var vid årets slut 67,09 kilometer. 1918 - Linjenätets längd var vid årets slut 61,35 kilometer. 1919 - Linjenätets längd var vid årets slut 56,11 kilometer. 1920 - Linjenätets längd var vid årets slut 57,15 kilometer.[29] 1921-1925 - Linjenätets medellängd var under perioden 70,14 kilometer. 1926-1930 - Linjenätets medellängd var under perioden 79,09 kilometer. 1931 - Linjenätets längd var vid årets slut 83,25 kilometer. 1932 - Linjenätets längd var vid årets slut 87,37 kilometer.[28] 1948 - Linjenätets längd var vid årets slut 89,64 kilometer. 1949 - Den 16 april ändrades linje 3:s ändstation till den nyanlagda slingan vid Härlanda. Den 16 juni ändrades sträckningen av linjerna 3 och 5, så att linje 5 från Härlanda gick på den nyanlagda spårvägssträckningen till Vidkärr och linje 3 och linje 5:s tidigare sträcka mellan Härlanda och Kålltorp. Linjenätets längd var vid årets slut 90,52 kilometer.[30] 1950 - Den 11 september utökades linje 4 från Elisedal till Krokslätt. Linjenätets längd var vid årets slut 91,22 kilometer.[31] 1951 - Den 26 april öppnades den nya linjesträckningen Örgryte—Kålltorp för trafik. Linjenätets längd var vid årets slut 93,65 kilometer.[32] 1952 - Linjenätets längd var vid årets slut 80,57 kilometer. 1953 - Extravagnarna till och från Säröbanans station som gått i flera år, drogs in den 18 mars. En ny spårvägsslinga vid Liseberg togs i bruk den 24 april. Den nya spårvägssträckningen till Södra Guldheden öppnades den 13 juni. Linjenätets längd var vid årets slut 80,64 kilometer.[33] 1954 - Den 1 juli slogs linjerna 1 och 2 ihop till en linje, benämnd linje 1, med sträckning: Vidkärr—Centralstationen—Slottsskogen—Lilla Bommen—Lundby Egnahem. Den 4 september flyttades ändstationen från Lundby Egnahem till Brämaregården. Den 1 juli fick linje 5 ny linjesträckning: Lundby Egnahem—Centralstationen—Torp. Den 24 augusti fick linje 1 ny linjesträckning, till och från Lundby: Vasaplatsen—Vasagatan i stället för Södra Larmgatan—Viktoriabron. Linjenätets längd var vid årets slut 79,34 kilometer.[34] 1955 - Spåranläggningen till Bräcke blev klar, med 4 966 meter enkelspår. Linjenätets längd var vid årets slut 69,02 kilometer.[35] 1956 - Spårvägstrafiken på linje 7 mellan Bellevue och Kviberg upphörde den 25 januari. En ny spårvägsslinga togs i bruk vid Linnéplatsen den 8 juni, då linje 1 delades upp i två linjer: linje 1 Linnéplatsen—Centralstationen—Vidkärr och linje 2 Linnéplatsen—Lilla Bommen—Brämaregården. Linjenätets längd var vid årets slut 68,80 kilometer.[36] 1957 - Linjen Bellevue—Kortedala öppnades den 20 maj. Den 19 maj flyttades vändslingan för linje 5 i Lundby från Volvo till Eketrägatan, vilket förlängde linjen med cirka 500 meter. Linjenätets längd var vid årets slut 72,27 kilometer.[37] 1958 - Linjenätets längd var vid årets slut 70,60 kilometer. 1959 - Linje 5 utsträcktes den 15 juni från Eketrägatan till Väderilsgatan i Biskopsgården. Linjenätets längd var vid årets slut 71,55 kilometer.[38] 1960 - Linje 2 utsträcktes den 6 maj till Wieselgrensplatsen, vilket förlängde linjen med 650 meter. Linjenätets längd var vid årets slut 73,08 kilometer.[39] 1961 - Linjenätets längd var vid årets slut 73,08 kilometer.[40] 1962 - Linje 2 förlängdes den 9 april från Linnéplatsen till Frölundaborg. Den 12 juni förlängdes linje 3 från Högsbogatan till Frölundaborg. Trafiken på linje 1 framfördes samtidigt under högtrafik till Frölundaborg. Linjenätets längd var vid årets slut 78,70 kilometer.[41] 1964 - Spårvägstrafiken till Västra Frölunda öppnades den 16 mars genom att linje 2 förlängdes från Marklandsgatan till Västra Frölunda med första påstigningsplats vid Orgelgatan, då Frölunda torg ännu ej var klart. Linje 5 utsträcktes på Hisingen till Länsmansgården den 7 december. Linje 7:s trafik i Riddaregatan upphörde och linjen framfördes från den 30 december i Redbergsvägen—Ånäsvägen—Storkgatan. Linjenätets längd var vid årets slut 90,605 kilometer.[42] 1965 - Linjenätets längd var vid årets slut 91,685 kilometer.[43] 1966 - Linje 2 utsträcktes den 13 juni till Tynnered, och den 3 oktober utsträcktes linje 3 från Marklandsgatan till Frölunda torg. Linjenätets längd var vid årets slut 96,060 kilometer.[44] 1967 - Linjenätets längd var vid årets slut 96,010 kilometer.[45] 1968 - Linje 6 tillkommer den 4 november på sträckan Aprilgatan—Väderilsgatan. Linjenätets längd var vid årets slut 105,415 kilometer.[46] 1969 - Spårvägslinje 8 tillkommer den 27 januari, sträckan Polhemsplatsen—Alelyckan och den 1 december utsträcktes samma linje till Hjällbo. Linjenätets längd var vid årets slut 113,315 kilometer.[47] 1970 - Linjenätets längd var vid årets slut 115 kilometer.[48]
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
1:svart med vit siffra somlinje elva har idag
2:gul med blå siffra 3:blå med vit siffra 4:grön med vit siffra 5:röd med vit siffra 6 ![]() 7:brun med vit siffra 8:delad röd grön från nedre vänster hörn till övre högra grönt överst med vit siffra 9:vill minnas att den haft ljus blå botten med vit siffra istället för dagens mörkblå siffra 10:delad blå och gul från nedre vänster hörn till övre högra blå överst vita siffror Får reservera mig ifall några inte stämmer in på årtal ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det var väl ungefär så mycket jag redan visste, men jag försöker forska vidare. Jag har försökt få ut möjliga linjer och färger kring 1950-
Problemet är vad det skall stå på takskyltarna som var så karaktäristiska på den tiden ? Det jag kommit fram till är följande: 1. Linnéplatsen – Centralstationen – Vidkärr Svart/vit 2. Linnéplatsen – Lilla Bommen – Brämaregården Gul/svart 3. Högsbo - Centralstationen - Kålltorp Blå/vit 4. Sannaplan – Brunnsparken – Korsvägen – Mölndal Grön/vit 5. Lundby - Brunnsparken - Korsvägen – Torp Röd/vit 6. Linnéplatsen – Sahlgrenska Orange/vit (Blindtarmen) 7. Guldheden - Centralstationen - Kortedala Brun/vit 8. Centralstationen –Korsvägen – Krokslätt GrönRöd/vit (Högtrafik) 9. Saltholmen – Järntorget Ljusblå/vit Kan stämma hyfsat !? Bild på en Åtta (om den vände i Krokslätt vet jag inte men kanske?), den sattes ju in vid högtrafik och grön/rött signalerade väl att den följde och anslöt till 4an och 5an !? Kan ha gått till Torp också ibland ![]() ![]() ![]() Eftersom jag inte kan skripta gör jag som med de blivande Dm/IORE-loken, man får klona och redigera vissa .texture.txt - filer.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tror dock linje två alltid haft gul botten med blå siffra och linje sex orange botten med blå siffra men annars verkar det rätt ..har letat i mitt anlete runt på internet men är svårt att hitta info innan 70 talet då det ju inte var jätte vanligt med mobil kameror då
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
hittade lite vackra bilder i letandet efter linjer http://www.ornskoldsvik.se/upplevaoc...29c90741a.html
http://eastgbg.se/st_sigfrids_plan.htm dock kanske gbgtram kan kolla lite i spårvägs muset efter info? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Linje 6 (Blindtarmen) har jag inga minnen av men kan ha varit svart eller vit 6a på orange botten. Jag tror att de blå siffrorna är ett senare påfund ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |