![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... börjar ta förm. Lite av fördelarna med att göra själva hytten (interior) mycket liten och synlig utifrån samt hela vagnen synlig inifrån är att kan få mycket naturliga "körupplevelser". Se bilderna nedan.
1. startvy vid inhopp i hytten (=körläge) 2. Fungerande vindrutetorkare (det regnar ofta i Göteborg) och en mikrofon man kan dra fram och på sin bästa götebogska vråla "NÄSTA BRUNNSPARKEN!" 3+4. (1Å) vy mot det öppningsbara framfönstret. 5. (2Å)Denna vy har väl få av dagens spårvagnsförare upplevt, men var vanlig när manuell växelomläggning gällde. 6. (3Å) vy bakåt i vagnen. (obs löjntnanten vid LV6 på väg till fjällan i Majorna) 7. (4Å) vy från i höjd med konduktörsbåset framåt i vagnen. (5Å) och vi sitter åter i förarsätet.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Snyggt! Väldigt snyggt. Men nu över till kopplet.. Det ser tyvärr inte ut som ett albertkoppel, se denna bild från Wikipedia som referens:
![]() Ritningar på Albert-koppel: http://media.sparvagsmuseet.se/bildm...-7713-0037.jpg http://media.sparvagsmuseet.se/bildm...or/V-15051.jpg http://media.sparvagsmuseet.se/bildm...or/V-21851.jpg Finns fler på sparvagsmuseet.sl.se (längst ner finns en sökruta, sök på albert så får du fram lite)
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är sånt som ni alla behövs för för att det skall bli någorlunda rätt!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... i bygynnelsen var Trumpetkopplet men efter 20 år av avklämda fingrar uppfann på 1920-talet driftsingenjören Karl Albert vid Krefelder Eisenbahn sin patentkoppling som sen dess bär hans namn.
M5/S8 kommer att utrustas med Trumpetkoppel som standard <kuid:67375:101946> men det kommer att finnas ett Albertkoppel med <kuid:67375:101967> så kan man själv byta. M23/S27 kommer att ha enbart Albertkoppel med <kuid:67375:10957>
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Vilken jäkla sak dem där gamla vagnarna hade till koppel!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det känns väldigt meningslöst eftersom jag aldrig själv kan få det att fungera via propertyrutan. Så det får väl "rinna ut i sanden"
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
|
![]()
Hej!
Väldigt snyggt! Angående skyltar kan man väl titta på M31 som du gjorde för några år sedan. Det systemet tyckte jag är bra.
__________________
Mvh RobertE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
Edit: Det annars "Reskinvänligare" alternativet skulle vara om man gör något i stil med att man väljer mellan att kryssa i 12 olika rutor och varje ruta gör en platta med numret 1-12 synligt.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() Senast redigerad av legotrainzman den 2013-12-10 klockan 21:30. |
|
![]() |
![]() |