![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Otroligt snygga skapelser Lennart
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag tänker göra så här:
De 6 reglagen med funktion blir: 1. Throttle-Brake-lever 2. Reverser 3. Ljus-switch 4. Rngsignal 5. Panto-lever 6. Wiper-switch
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Riktigt snygg Lan, bra jobbat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Lennart, tvåan är handbromsen
![]() Spårvagnen har elbroms, det är väl det som i trainz blir blått när man trycker på C-knappen. Hur många körlägen vagnen har, har jag dock ingen aning om. Men om det är som på gamla spårvagnar är det ju "Full serie" (6 steg) och sen "full parallell" (undrar om det inte är 12 steg där?). Man ska inte ha kontakten på serie-lägen för länge, då börjar det blixtra har jag lärt mig. Dock har vi nog användare här som är betydligt bättre på sånt här än mig, och dem får mer än gärna rätta mig. EDIT: I släpet vända man enbart stolarna, och körde det sedan baklänges, ser ut som om du flyttat över dörrarna ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-12-06 klockan 22:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kommer före verklighetstrogenheten i detta fallet!
Men det skall bli en körbar hytt:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Hehe, jo, självklart!
![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... börjar ta förm. Lite av fördelarna med att göra själva hytten (interior) mycket liten och synlig utifrån samt hela vagnen synlig inifrån är att kan få mycket naturliga "körupplevelser". Se bilderna nedan.
1. startvy vid inhopp i hytten (=körläge) 2. Fungerande vindrutetorkare (det regnar ofta i Göteborg) och en mikrofon man kan dra fram och på sin bästa götebogska vråla "NÄSTA BRUNNSPARKEN!" 3+4. (1Å) vy mot det öppningsbara framfönstret. 5. (2Å)Denna vy har väl få av dagens spårvagnsförare upplevt, men var vanlig när manuell växelomläggning gällde. 6. (3Å) vy bakåt i vagnen. (obs löjntnanten vid LV6 på väg till fjällan i Majorna) 7. (4Å) vy från i höjd med konduktörsbåset framåt i vagnen. (5Å) och vi sitter åter i förarsätet.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Snyggt! Väldigt snyggt. Men nu över till kopplet.. Det ser tyvärr inte ut som ett albertkoppel, se denna bild från Wikipedia som referens:
![]() Ritningar på Albert-koppel: http://media.sparvagsmuseet.se/bildm...-7713-0037.jpg http://media.sparvagsmuseet.se/bildm...or/V-15051.jpg http://media.sparvagsmuseet.se/bildm...or/V-21851.jpg Finns fler på sparvagsmuseet.sl.se (längst ner finns en sökruta, sök på albert så får du fram lite)
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är sånt som ni alla behövs för för att det skall bli någorlunda rätt!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... i bygynnelsen var Trumpetkopplet men efter 20 år av avklämda fingrar uppfann på 1920-talet driftsingenjören Karl Albert vid Krefelder Eisenbahn sin patentkoppling som sen dess bär hans namn.
M5/S8 kommer att utrustas med Trumpetkoppel som standard <kuid:67375:101946> men det kommer att finnas ett Albertkoppel med <kuid:67375:101967> så kan man själv byta. M23/S27 kommer att ha enbart Albertkoppel med <kuid:67375:10957>
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |