![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]()
Ja, jag håller med dig. Blender har en brant inlärningskurva i början. Bara att lära sig användargränssnittet är en utmaning i sig. Men det finns väldigt bra tutorials och guider som dessutom är hyfsat uppdaterade. Den senaste Blender versionen är från 31/10 i år och den senaste export plug-inen är från september i år (UKTrainsim) så det verkar som att Blender ständigt utvecklas, vilket känns som viktigt.
Jag skulle ha vela börja i Sketch Up men export plug-ins saknas och de guider jag hittat för att föra över modellerna från SU till RW/TS201x har några år på nacken och lyfter samtidigt fram svårigheterna och infogar brasklappar om att det funkar ibland, ibland inte etc. Är det någon som har eller känner till en tillförlitlig metod för att föra över SU modeller till RW/TS201x ?? Hittade förresten en site med bra artiklar om grunderna i 3D-modellering som jag har haft mycket nytta av: http://3d.about.com/od/3d-101-The-Ba...rted-In-3d.htm StenS |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Om man började med sketchup och seddan överförde modellerna till t.ex. Blender, skulle det funka?
Har hört att de som har 3DSMax börjar med sketchup för att föra över dem till 3DSMax för export o.dyl.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]() Citat:
Det jag har plockat upp är att en del använder SU för själva modellen och Blender/3DC/Max för unwrapping/UV-mapping/texturing och export till RW/TS201x. Det kanske är en väg att gå. Men även då hävdar en del att man måste "städa" modellen från SU innan man jobbar vidare med den i de andra programmen. De flesta trådar är från 2010-2011. Jag har inte sett några nyare och jag måste säga att jag blir inte klokare ju mer jag läser. Det är ju alltid en fråga om vad man vill lägga sin tid på. Så för min del i valet mellan att lägga ned min tid på att lära mig modellering i Blender eller på att konvertera mellan olika program, verktyg och filformat, med allt vad det innebär, så har jag valt att lära mig Blender. Även om det är svårt att lära sig så är det ett fullfjädrat 3D-modelleringsprogram som kan göra, om inte allt, så det mesta man kan behöva. Det utvecklas ständigt och det verkar finnas personer som uppdaterar plug-ins vartefter Blender eller TS201x utvecklas. Ett billigare 3DS Max hade förstås varit det bästa (för mig i alla fall) StenS |
|
![]() |
![]() |