![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Att fortsätta med ett banbygge söndag f m (vintertid) och mötas av två ilskna röda utropstecken för route och session känns inte bra. Dan innan hade jag sysslat med vanligt banbygge - sånt jag hållit på med under många år. Har aldrig varit med om något liknande.
Planer på att klona banan och kasta originalen i papperskorgen har jag tills vidare förkastat. När jag öppnade TRS i dag fanns banan inte med i Routes, men har återställts. Några fel utöver dem som redovisas i bilderna har jag inte upptäckt. Banan - DVVJ - är tänkt att läggas ut eftersom jag vet att det finns viss efterfrågan. Den kommer när den kommer - så det är inte lönt att fråga om när. Alla tips om vad som kan åtgärdas moittages med störstas taaacksamhet. Tänk bara på att jag för det mesta begriper noll. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Nils, du har säkert installerat STL Source 3.1 – Svenskt Signalsystem – STL (NG) Koppel och använder betaversionen av vägskyddet (trackside signalerna) från "STL Aktuellt" vilka inte är kompatibla med STL Trackside ännu. Dom enda objekt som f.n. är kompatibla med STL Source 3.1 är dom objekt som är listade i downloads tråden och alla "scenery-osynlig master" signaler från "STL Aktuellt".
Om du inte har en backup på din förra installation av Svenska Signaler 3.1, så kan jag ordna det genom att lägga upp den versionen på forumet (Downloads) igen. Bekräfta i så fall, här i denna tråd ! EDIT: Alternativet är att använda "scenery-osynlig master" varianterna från "STL Aktuellt" istället.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-10-27 klockan 13:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Du har förstås helt rätt. Jag kan inte se vilken version av STL-X vägskydd jag har, men den kommer från STL-Aktuellt. Ett exempel: STL-X Vsi L = kuid2:177292:210156:1.
Bäst för mig är nog att jag får möjlighet att lägga in rätt vara. Nisse Senast redigerad av svenolov den 2013-10-27 klockan 14:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
För att undvika andra problem, som t.ex. Svenska Järnvägstavlor, så föreslår jag att du använder "scenery-osynlig master" varianterna istället. Du får vänta på trackside versionerna ett tag till, men dom ligger högst upp på min att-göra-lista.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-10-27 klockan 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hänger tyvärr inte med i svängarna. Gissar att din "att-göra-lista" är lika med STL-Aktuellt. Min STL-Aktuellt ligger nedpackat i en kartong f v b till datorrep. Dessutom går STL-Aktuellt inte att hämta ner från Dropbox.
Jag har tidigare installerat Signal Source Kernel 3.1. Och var hittar jag Scenery-osynlig master? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
STL Aktuellt är död! Detta paket gav jag ut som betaversioner med dom senaste skripten som var aktuella då, just för ändamålet beta test.
Med Scenery-osynlig master menar jag att du använder en osynlig master signal tillsammans med en scenery signal. Detta har du gjort många gånger. Du har ju använt semaforer tidigare. Placera ut en osynlig master på spåret och koppla den till scenery signalen (vägsignalen).
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Det här är en nyhet för mig och inte underligt att jag är konfunderad.
Detta innebär att en vägskyddssignal, ex. STL-X Vis L" ges ett namn inom parentes och att en osynligt master kopplas med samma namn utan parentes till Vsin:n. Sedan sker konfigurationen i mastern. Är det på det här viset har ett stort steg tagits på vägskyddsfronten. Konsekvensen bör då innebära att samtliga STL-vägskydd jag installerat i min kommande bana rivs och ersätts med nya. Det gör jag så gärna. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Jag är banbyggare och vill inte hålla på med STL:s trilskande vägskydd. Tar nu bort samtliga och ersätter dem med pålitliga svs vägskydd.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]()
Nej, du ska inte använda "STL-X Vsi L". Du ska använda "STL-X Vsi S". Alla signaler som slutar med "S" är scenerysignaler som ska avändas tillsammans med osynlig master.
Trackside versionerna (L och R) kommer att uppdateras för det nya konceptet snart. Citat:
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-10-28 klockan 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Nils, STL Vägskydd är pålitligt om du följer mina förslag. Om du vill använda trackside signalerna (beta) kan du återsälla Svenskt Signalsystem 3.1 till förra versionen genom att installera denna fil. Jag är ledsen för att detta har skapat problem för dig, men det är oundvikligt att vissa objekt drabbas när man uppgraderar till en ny plattform. Speciellt äldre beta versioner. -
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-10-28 klockan 18:36. |
|
![]() |
![]() |