|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... problemet med pantograferna löst
![]() Man kan ju bara ha en pantotyp på ett lok men den kan fästas i åtminstone 2 punkter a,pant0 och a.pant1. Vad jag gjorde var att på DmA sätta a.pant0 på rätt plats och a.pant1 100m ner bland "gruvorterna" och på DmB tvärt om. Titta på bilderna och jubla lite !
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
|
Hur långt ner i gruvan är panton fäst?
Tänk på att vissa broar kan vara rätt höga nämligen! Skulle den vara satt väldigt långt ner, kanske en LOD kan göra den "osynlig"?Men fytusan vad snyggt det ser ut med panton sådär!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Lennart: Ser på bilderna att avståndet mellan lokdelarna kanske är lite väl litet, kurvan som loket befinner sej i är ju inte speciellt snäv, ändå ser det ut som loken nästan skär in i varandra (eller är det en synvilla???).
I bland får man nog tumma lite på verkligheten för att få saker å ting att bli okey i Trainz.
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
Är inget ovanligt på originalloken heller....i Trainz slipper man i alla fall att knacka plåt. Jag vet med mig att jag fotat en handfull enheter som haft skador uppkomna av att de stött ihop eller att någon enhet klivit ur i någon igenfrusen växel. Kan säkert finnas många olika orsaker. Hur som haver är det även i verkligheten ganska tajt mellan enheterna och det ser mycket naturtroget ut på bilderna ovan. Skitsnyggt helt enkelt!
/Håkan |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Särar jag mer på enheterna ser det tokigt ut på rakorna ! Jag tror vi får leva med detta. Att göra snäva kurvor får väl lämnas åt modellrallarna
![]() Malmbanan hade väl rätt stora kurvradier (>200m) kan jag tänka mig, Håkan kanske vet ? Citat:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
|
Citat:
Och din kurva ser lite skarpare ut än så Får man fråga hur skarp den är? (Finns ett inbyggt verktyg i Trainz för att kolla det). Men även jag tycker det ser bra ut som det gör nu!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
Men det är dagens malmbana. Det fanns säkert snävare kurvor på bangårdar på 50-60-talet.
/Håkan |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Det kliar verkligen i fingrarna nu för att återuppta mitt malmbane bygge som lades på hyllan för ett tag sedan..
I vilket fall som helst, otroligt snyggt Lan!
__________________
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
De bilder som visade "kortkopplingen" har radie 300 m där kopplingen mellan delarna är till vänster och 90 m för de till höger och det verkar OK (se bild 1).
Jockes tyckte lyktorna fattades och det gör dom i byggprogrammet eftersom de blir egna mesher. När jag blir trött på brunt (900-serien) svävar jag upp i det blå (1200-serien) och på bild 2 kan ni se de blivande Marshalljusen: Om nån har nåra bilder på inredningen i motorrummet (går väl från Da också) så vore jag tacksam ?!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
Hej!
Kommer du att göra Dm3 med brun färgsättning och marshallklyktor och där den högra förardörren var flyttad bakott, som man började bygga om dom i slutet av 70-talet.
__________________
Mvh RobertE. |
|
|
|