|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
|
Mycket snyggt Lennart!!
Å man får väl ta å tacka! Ser mycket bättre ut nu. Men nog borde du kunna offra några extra polygoner på buffertarna, dem ser inte riktigt helt runda ut nu.Å så kommer, som vanligt en massa kommentarer:
Finns säkert ännu mer att kommentera på, men jag ska inte vara för jobbig ![]() Ska bli kul att få se en moderniserad variant också! Fick alla dem en ny hytt, eller behöll vissa den gamla? Eller var det bara vissa som fick en ny hytt? På järnväg.net visas nämligen två stycken olika.
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... antar att du syftar på 1200-serien i dina påpek ?
Just nu är jag "inklämd" mellan lokdelarna: Lokdelarna är nu tätare kopplade och gummivulstena tillplattade. Det nya SAR-kopplet ser bättre ut tack vare bilderna och buffertarna är uppsnyggade. Kopplarhandtag återstår:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... på Forumet (åtminstone i denna tråd). En enkel inredning skall väl till i Motorrummet. Den utmärkta ritning jag har ger stora möjligheter att gestalta detta och dessutom hållpunkter för den hytt som kanske blir av.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
|
Hej! Jag syftade på LKAB-loket, det blåa.
Skulle vara riktigt kul om vi kunde få se en riktigt hytt till henne! ![]() ![]() Att det blivit liv i denna tråd, kanske kan bero på att detta är något folk verkligen vill ha? Hoppas det fortsätter så iaf! Ger mig inspiration till att bygga Mittbanan, där Dm2-loken (moderniserade, osäker på om omoderniserades fanns kvar då? Når försvann dem sista? Blev alla ombyggda? Vilka fick nya hytter? Vore kul att veta, så man använder dem korrekt) användes in på 90-talet.
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... problemet med pantograferna löst
![]() Man kan ju bara ha en pantotyp på ett lok men den kan fästas i åtminstone 2 punkter a,pant0 och a.pant1. Vad jag gjorde var att på DmA sätta a.pant0 på rätt plats och a.pant1 100m ner bland "gruvorterna" och på DmB tvärt om. Titta på bilderna och jubla lite !
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
|
Hur långt ner i gruvan är panton fäst?
Tänk på att vissa broar kan vara rätt höga nämligen! Skulle den vara satt väldigt långt ner, kanske en LOD kan göra den "osynlig"?Men fytusan vad snyggt det ser ut med panton sådär!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Lennart: Ser på bilderna att avståndet mellan lokdelarna kanske är lite väl litet, kurvan som loket befinner sej i är ju inte speciellt snäv, ändå ser det ut som loken nästan skär in i varandra (eller är det en synvilla???).
I bland får man nog tumma lite på verkligheten för att få saker å ting att bli okey i Trainz.
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
Är inget ovanligt på originalloken heller....i Trainz slipper man i alla fall att knacka plåt. Jag vet med mig att jag fotat en handfull enheter som haft skador uppkomna av att de stött ihop eller att någon enhet klivit ur i någon igenfrusen växel. Kan säkert finnas många olika orsaker. Hur som haver är det även i verkligheten ganska tajt mellan enheterna och det ser mycket naturtroget ut på bilderna ovan. Skitsnyggt helt enkelt!
/Håkan |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
Riktigt snyggt byggt lan! Dm3-loken är väldigt häftiga lok.
Citat:
Två bilder från Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=335200 Två bilder till från Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=333211 Några svartvita bilder från Motala Industrimuseum: http://www.motala-industrimuseum.com...11900&special= Bilderna är kanske inte de bästa, men de ger kanske lite hum om hur det ser ut inne i maskinrummet.
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 377
|
Den blåa varianten ser riktigt bra ut, men jag föredrar den bruna med stora lyktor.
Snyggt jobbat, Lennart.
__________________
Bengan |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Tack, färgbilderna duger gott till det jag tänkt !
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
Jag blir nästan tårögd, så vackert är det!
__________________
Mvh RobertE. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... de DmA och B som förvisades söderut och moderniserades, dock blev Dm3-enheterna kvar att förfrysa i Norrland (troligen med banstandard att göra eller att man inte behövde starkare lok
)Skall försöka skicka allt till Ekan för texturputs så får vi se sen ?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|