![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
hade det på känn! Troligen vinklades de ut nedtill och multipelkabeln gick i en hängande båge över till andra loket och kunde då sträckas och slakas i kurvor. En annan sak jag undrar över är slutljuset, i Tyskland/Österrike var det väl inbyggt i den vänstra srålkastaren som en röd glasskiva som kunde fällas för lampan innifrån hytten. Var det samma i Värmland tro ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
|
![]()
Hittade en bra bild på dosan här
Det verkar alltså som att locket fälls nedåt och kabeln ska sättas i rakt underifrån, tur att man kollar ![]() Upptäckte också att dosan sitter framför förarplatsen i A-änden, men på motsatt sida i B-änden. Jag har inte hittat något ännu om rött ljus, men ska forska vidare! Du har väl sett att loken i "modern tid" fick en svensk strömavtagare i B-änden.
__________________
/ Dalle |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nej Dalle, jag vet inte mycket om dessa lok så det är bra om ni alla hjälper mig med info och bilder
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... fungerade väl då så här:
1. Ej multipelkopplad. 2. Insättning av multikabeln. 3. Låsning av multikabeln. Troligen så !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
|
![]()
Det verkar rimligt att multdosan ska öppnas så. Jag har forskat runt en del på nätet men inte hittat någon endaste bild på multade AEG-lok, trots att de gick så planenligt med koppelvagn och normalspårsvagnar mellan Karlstad-Skoghall, åtminstone på 50-60 talet.
Däremot har jag hittat en massa andra detaljer, det finns ganska många bra bilder på järnvägsmuseums hemsida samlingsportalen Några grejer att nämna: - från början breda strömbyglar på "trissolatorer", sedan utbytta mot tyska byglar som är bredare upptill. - fyra av loken (33, 37, 40 och 41) målades röd och gräddvit, troligen under andra halvan av 60-talet. Persontrafiken lades ju ned 1964 och de tre sista ASEA-loken kom 1966. Då slopades flertalet av AEG-loken, men fyra lok behölls och målades om. Övriga 11 lok var alltså bruna under hela sin livstid. - 33:an hade en rakare målning av de röda fälten i fronten än 37, 40 och 41. Dessutom saknade den vinghjulet i fronten. - Det verkar som att de fyra ommålade loken fick ena "tyskbygeln" (den i B-änden) utbytt mot en likadan som ASEA-loken (tror att de heter LLXJ), men monterad på en klumpigare ställning. - från början hade loken någon sorts skyddsplåt ovanför löphjulen, men den togs bort senare. - röda skärmar över bägge nedre strålkastarna (monterade utanpå) användes tydligen i lokens ungdom, men verkar ha upphört på senare tid. -från början hade loken tre fönster på varje sida och två ventilationsöppningar nedanför dessa. Senare har två fönster ersatts av ventilationsgaller och de två nedre öppningarna satts igen. - övergångsbrygga (det finns ju en dörr i fronten) togs bort på senare tid - de fyra ommålade loken användes mest i växling, jag har inte hittat en enda bild på ett ommålat lok i tjänst som hade plogar påmonterade. Jag letar vidare efter detaljer ![]() Om du söker på nklj och något av de fyra loknumren 33, 37, 40 och 41 på Google bilder så ser du exempel på flera av de saker jag listat ovan.
__________________
/ Dalle |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... börjar likan något. Texturen är en gundtextur och stämmer inte med 33:an men det är lätt att fixa texturer till alla lok i efterhand.
Både röd/gula och bruna. Det fattas en massa på taket och undertill med det artar sig väl! Massa saker blir valbara; Glasade eller ventilerade sidofönster. Ventilöppningar på sidorna eller igensvetsade. Multipelkoppling där även koppeldosen antar rätt utseende, m.m m.m
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Hej.
Lan vet du om att när de kom till NKlJ AEG loken så var dem bruna innan de blev den färgen som de har nu?. Kommer du också göra en sådan färgsättning på loket. |
![]() |
![]() |