| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Aktuellt status på S1 1912 där vissa detaljer fattas såsom hastighetsvire, 
		
		
		
			motvikter på drivhjulen och fjädringar. Nya skriptet fungerar dock utan problem. S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953. NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929). Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp. De S1-or som blev tilldelade södra Sverige sattes bl.a in i persontågs trafik på linjerna Halmstad-Nässjö, Borås-Alvesta och Falköping-Landeryd. De kunde också ses i snälltågs trafik mellan Borås och Karlskrona. Dock var antalet S1 lok för stort i Borås (9 st) så i början av 60-talet flyttades 5 S1-or till Malmö för persontågs trafik bl.a mellan Malmö-Ystad-Simrishamn. S1 loken drog även godståg här. S1 1912 var under hela sin driftstid stationerad inom Borås trafik distrikt och avställdes 1966. Skrotades i Kalmar 1974. Idag finns 5 stycken S1-or bevarade: 1914(SkJ), 1916? (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928? (England)  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Örtofta 
				
				
					Inlägg: 371
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Om inte jag mins fel gick S1:an med godståg i skåne.
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2010 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 1 062
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Mycket snyggt byggt! Ser fram emot mer uppdateringar om bygget!  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	 
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jo visst, som jag i tidigare inlägg skrev, så drog S1 loken även godståg i Skåne. 
		
		
		
			Se bilden från boken "De sista svenska ångloken":  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Lite fler bilder på S1 1912 (fortfarande saknas eller ska några detaljer ändras) körandes Nils Blids Cab bana, som blivit "ånglokifierad". 
		
		
		
			Bilderna är ifrån Tösse station och linjen mot Ånimskog:  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har roat mig att då och då måla om S1 1912 till  ett "nyare" S1 1922. 
		
		
		
			Fortsätter när andan och lusten faller på nu under den svenska sommaren! Varför loket får heta S1 1922 beror på att bilderna jag fått av Bengan och Kenta kommer från S1 1921 och S1 1923.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Riktigt, riktigt snyggt, vovven!  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |