Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-26, 21:09   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

njaaa det har jag inte provat men kan du inte göra ett gyllene undantag och köra det första standard Scenariot som lär dig hur man kör tåget?

Några små saker med den:
1. Du är på bana utan kontaktledning och måste starta loket i läge DC, du tar alltså upp strömmen från en tredje skena i spåret.
2. Skriv upp namnet Ebbsfleet, det är där, på den stationen man måste byta från DC till CTRL som alltså är kontaktledningen och höghastighetsspåret.
3. Hastighetsmätaren visar MPH, miles per hour när du kör med 'tredje skenan' och KPH när du kör med strömavtagaren.
4. med Bokstaven 'I' väljer du tredje skenan.
5. Med bokstaven 'O' väljer du CTRL (i Ebbsfleet), alltså strömavtagaren istället.
6. När du valt I eller O så väljer du CTRL+P för att starta huvudbrytaren så tåget får ström. Det finns en vit lampa till vänster som då skall börja lysa vit, den heter Line Volt. Nu klickar du för andra gången på CTRL+P och tåget skall vara startklar

På panelen på vänster sida under klockan ser du om du valt DC eller CTRL och om loket är starklar Gula lampan under de röda. på panelen rakt fram längst ned till höger har du stora EWS varningslampan som du trycker in när den varnar. Den varnar dels om du är inaktiv i 60 sekunder och om någonting restriktivt kommer efter banan, en signal som t ex visar vänta stopp eller en hastighetsnesättning. Du har ca 3 sekunder på dig att kvittera annars blir det nödstopp tills du står still. Jag har svurit flera gånget över detta.

För att fixa med alla passagerare så klciakr du på T när du stannat på station.


prova med detta så skall jag försöka fixa med lite bilder, det blir senast imorgon vid 11-tiden ungefär.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 21:13   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

OBS Glöm CTRL+P och ta bara P istället två gånger. Nödfrånslaget är SHIFT+P. OBS

En sak tilll. När du fått nödbroms (Det kommer du att få och du kommer att reta dig på det) så kvitterar du den (när du står still) genom att dra spaken i nödbroms och sedan tillbaks till körläge!!!!!!!
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2013-02-26 klockan 21:25.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 22:04   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard bara tuta och köra, det är vad jag vill

Hej
Tack för dit försök till att lära mig att köra...
Det är klart att du som är lokförare i verkliga livet tycker detta är enkelt.
Men jag har gett upp för tillfället, din beskrivning var inte till någon nytta för mig.
Jag vill kunna köra ett snabbtåg från A till B utan en massa krångel, helst hela rutten, i ett free-scenario, utan att krocka eller andra otrevligheter
Inga konstigheter, bara tuta och köra, det är vad jag vill.

Det gör jag på alla andra rutter.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 07:15   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Då är det inte så mycket jag kan göra, Detta är ingen lätt maskin att köra.

Du har två olika sätt att få in strömmen till loket (knpparna I,O och P används).

Du har två olika säkerhetssystems beroende på var på banan du är, du använder ibland MPH och ibland KPH när du kör vilket är förvirrande när man räknar ut hur man bromsar.

Du har minst två olika sorters varningar som skall kvitteras och numpad Enter fungerar endast på den ena av dom.

När du fått nödstopp skall den kvitteras innan man kan åka igen genom att dra gashandaget till nödstopp och sedan upp till 0 igen.

Jag har nog kört 3 timmar på denna bana och vet fortfarande inte när det är dags att bromsa. Jag behöver nog 5 timmar till
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 20:43   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Är det "Aerosoft" som byggt rutten ?

Jag kommer att försöka få tillbaka pengarna.
Jag är så förbannad och missnöjd
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009