Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-16, 15:46   #1
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Standard

En kort fråga emellan dessa långa och intressanta inlägg, kan man implementera denna "true/false" skript i original Rc4 loket? Dvs Aurans egna lok.

Nu när jag har köpt Cw-RCn så kan man faktiskt använda inbyggda RCn som "statist" (förmodar att aurans egna lok är liiite mildare när det gäller poly..)

Mvh/Rekin

Senast redigerad av Rekin den 2013-02-16 klockan 15:50.
Rekin besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 02:57   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Ljud:
Jag har hittat en stor script fil (100 kb) som bl.a bygger på egenutvecklad ljudfil och alltså INTE följer
Auran standarden. Tack för ditt tips om ljudfils uppbyggnad, Sven-Olov, eftersom jag inte fick ihop det
när jag studerade nedladdade koden. Jag fick då för mig att 2 diesel ljud var igång SAMTIDIGT, men nu vet jag bättre.

Koden bygger på att:
1. Man räknar ut längden i sek för varje WAV fil.
2. Spar värdena i vektorer med djupet 8 = Throttle lägen.
3. Alltså 3 vektorer för resp Idle, Up, down mode.
4. ShutDown + StartUp WAV fils längd.

Sen skapar man THREAD funktioner:
En tråd för engine_monitor(), som bl.a tar reda på förändrat Throttle läge.
En tråd för engine sound(), som i en oändlig loop spelar upp aktuell WAV fil beroende på aktuellt status i Engine tråden.
Man använder World.PlaySound för att spela upp ljudet.
Intressant är att man lägger in Sleep metoden i slutet av loopen. Sovtiden sätts till WAV length i sek-0.4 sek.
Hur man kommit fram till 0.4 bygger väl på erfarenhet.
Därefter hamnar man i loopens början igen och allt upprepas.......
Shutdown/Startup WAV filer understöds naturligtvis också i oändliga loopen.

Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.


Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.


Övrigt:
1. Baloo kom med ett intressant påpekande:
ISOLATION
vilket också borde läggas in i det vi håller på med.

2. Broms ljud. Varför inte?

3. Kommer säkert mer......

Samtidigt har jag ju fått in lite nya tips om vad som bör kompletteras i ångloken.....


Man lär sig nåt nytt så känge man lever..... Kul!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 10:26   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Naturligtvis, vovven. Testa så mycket du vill. Sen plockar vi ut det bästa ur kakan.

Min lösning att använda Auran standard utesluter inte enskilda individer. Vi kan bygga upp ett "standardskript" som kan hantera båda alternativen. Då kan vi definiera vår egen standard, ljudfilsnamn som avviker från Aurans standard och nya taggar i config (extensions containern) som fyller våra behov.
Detta standardskript läggs sedan i ett bibliotek (STL Script Library) som varje enskilt lok kan ärva. Det innebär också att det enskilda loket kan ha egna skräddarsydda funktioner (tillägg) i sitt skript.

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
.....
Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.

Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.
.....
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 04:16   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Nu fungerar ljudet vid uppstart och stopp av motorn.

Dock finns ännu många problem att lösa!


1.En dum fråga:
Hur få igång YBo6 och T41 i CAB mode????
DCC mode fungerar.
Vilken tangent skall jag aktivera?
Tycker jag har provat "alla"?


2. Finns det någon som har en ljudsnutt när en rälsbuss startas upp resp stängs av?
Behöver inte nödvändigvis vara i WAV format.
Nuvarande filer spelar upp ett STORT diesel loks start/stop.
Kanske inte så passande för en "liten" rälsbuss.
Tips?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 02:28   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Har testat T41-an, som nu också fungerar med ljud på/av.

1. Ljudfilen för diesel lok är specialgjord för att matcha skriptet.
2. Samma sak gäller ljudfilen för rälsbussar.
3. Ljud för start/stop motor.
4. Skriptet understödjer max 3 rök källor, dvs samma antal som T41-an har.
5. Config filerna MÅSTE ändras avseende SMOKE taggarna.
6. Skriptet känner av typ av ljudfil: Auran standard eller specialgjord ljudfil.
7. Om ljudfilen är av Auran standard så kommer ljudfilen ej att behandlas av skriptet, utan av Aurans egen mjukvara.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (134.7 KB, 170 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 16:58   #6
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Standard

Hej tänkte kolla om man kunde få lite hjälp med att implementera, den "polska" skripten tills vidare, innan det kommer en bättre sådan, vill helst använda det på bland annat t43, t44, och rc,n m.m. Som ska agera statister på rutten jag bygger.

Har förstått att man måste ändra skripten för varje lok, och det gör ni via "content creatorn? Dvs lägga till,

( EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

I skripten sen räcker det med det? eller måste man ändra på något mer? Räcker det att man lägger till text raden längst nere/slutet på/ i texten eller är det något speciellt ställe där texten ska ligga på?

Mvh/
Rekin
Rekin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 19:11   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Följer det här med spänning, fast det testas på diesel.
En funktion, som har varit saknad.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 03:06   #8
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rekin Visa inlägg
Hej tänkte kolla om man kunde få lite hjälp med att implementera, den "polska" skripten tills vidare, innan det kommer en bättre sådan, vill helst använda det på bland annat t43, t44, och rc,n m.m. Som ska agera statister på rutten jag bygger.

Har förstått att man måste ändra skripten för varje lok, och det gör ni via "content creatorn? Dvs lägga till,

( EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

I skripten sen räcker det med det? eller måste man ändra på något mer? Räcker det att man lägger till text raden längst nere/slutet på/ i texten eller är det något speciellt ställe där texten ska ligga på?

Mvh/
Rekin
Vad jag gjort är att ändra i ENDAST config filen och i gs (script) filen. Detta kan du göra med t.ex notepad eller annan lämplig editor.
Observera att det INTE bara är att lägga till ovan kommandon (från din kommentar), utan MYCKET mera måste göras i gs filen.
Det jag gör kan säkert läggas in på polska,tyska diesellok osv. Dock bör dessa lok sen tidigare inte innehålla några
alltför avancerade skript. Om så är fallet är man tvungen att komplettera befintlig skript med det jag har gjort.......
Tag t.ex det polska dieselloket som i sitt skript innehåller ljusväxling => Då får jag lägga till kod från mitt skript till detta. Inte alltid lätt, men kan gå......
Har egentligen inte funderat så mycket på detta. Kanske finns lättare sätt.
Koden kommer ju så småningom att läggas in i STL biblioteket.....

Själv har jag nu testat ut skriptet på yo1s, yb06, T41 och Z.
På dessa maskiner var det "lätt" att lägga till skriptet.
Vad gäller T43,T44 och RC vet jag inte, då jag inte har dem på mitt TS2010.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009