Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-16, 12:21   #1
ADDE
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard

Gällande ATC-Systemet!

Som vi vet så har railworks både ett tyskt som en Engelsk ATC-System. och jag la märke till att RC-loken har ett ATC-System förinstallerad, men den funkar inte på någon av ATC-Systemen. Likaså fungerar inte engelska tåg på Tyskt ATC och vice versa.

Är RC-Loket förberedd för ett visst ATC-System? finns det?
Annars är det nog en god idé att konstruera vårt svenska ATC-System och installera det på våra svenska lok.

Såg f.ö. att Y1 & T44 hade ATC-Paneler i hyttvyn, men de var inte ATC-försedda i verkligheten.

EDIT: Är det någon som har en exakt mått för hur stora ATC-Baliserna ska vara, så de blir lika stora i spelen som i på verkligheten?

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.

Senast redigerad av ADDE den 2013-02-16 klockan 12:29.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 12:45   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Gällande ATC-Systemet!

Som vi vet så har railworks både ett tyskt som en Engelsk ATC-System. och jag la märke till att RC-loken har ett ATC-System förinstallerad, men den funkar inte på någon av ATC-Systemen. Likaså fungerar inte engelska tåg på Tyskt ATC och vice versa.

Annars är det nog en god idé att konstruera vårt svenska ATC-System och installera det på våra svenska lok.

Såg f.ö. att Y1 & T44 hade ATC-Paneler i hyttvyn, men de var inte ATC-försedda i verkligheten.

EDIT: Är det någon som har en exakt mått för hur stora ATC-Baliserna ska vara, så de blir lika stora i spelen som i på verkligheten?
T44:an har ATC i verkligheten.

Och sedan är ni välkomna att spendera om hundratals timmarna det skulle ta att få ett korrekt svenskt ATC system i rw..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 15:46   #3
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Y1 har ATC på alla kvarvarande vagnar förutom 1290 som utrustades med ERTMS (ETCS) för testkörning på västerdalsbanan för något år sedan. jag vet dock inte status på den idag.

Mig veterligen finns det bara en linjemaskin idag som inte har ATC/ETCS och det är Tågabs TMY 106 Great Northen som rullar endast mellan Kristinehamn och Hällefors eller används som växlingslok på sidospår utan ström.

Senast redigerad av Pursche den 2013-02-16 klockan 15:48.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 17:16   #4
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Gällande ATC-Systemet!

En ATC balis är 400x536 mm, att bygga balisen och få in den i RW är mindre än 1% av jobbat för att få till ett fungerande svensk/norskt ATC-system i RW.
Du är naturligtvis välkommen att göra jobbet och det är säkert flera som kommer att uppskatta det.
Men du kommer att få spendera massor av timmar med både signalscript och enginescript för att få det att fungera.
Sedan krävs det dessutom uppdateringar av modellernas förarhytter för att få in ATC-stöd i dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 18:15   #5
ADDE
Medlem

Standard

Tanken är väl främst att göra själva balisen och få in den i Railworks. Själva scriptandet har jag inte tid med att göra i dagsläget utan det får någon annan frivillig att göra, eller så får alla vänta till sommaren innan jag kan tänka mig att ge mig in i det själv. Men den lilla 1% kan passa fint att göra en bana verklighetsbaserad så gott det går utseendemässigt, men ändå vara ATC-Löst.

Men tack för måtten, de har ett bra underlag till en början!

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 18:23   #6
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Med massor av timmar tänker jag att man får nog börja nu om det ska finnas någon chans att få ut en första version till sommaren.
Så komplicerat och så mycket jobb är det garanterat för att försöka åstadkomma ATC.
En balis å andra sidan är bland det enklaste 3D-objekt man kan tänka sig.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 20:08   #7
ADDE
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Med massor av timmar tänker jag att man får nog börja nu om det ska finnas någon chans att få ut en första version till sommaren.
Så komplicerat och så mycket jobb är det garanterat för att försöka åstadkomma ATC.
En balis å andra sidan är bland det enklaste 3D-objekt man kan tänka sig.

Jag menar att jag kan tänka mig att påbörja jobbet till sommaren, om ingen annan tar tag på saken innan dess. inte att få den klart fram tills dess...

Gammal 2013-02-25, 08:10   #8
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har en lite fråga angående dagens suveräna signaler som jag just börjat lära mig att använda. Om vi åker ut från en station som har två spår mot enkelspår (huvudspår bortöver) så har jag en blocksignal efter växlarna.
Signalen som finns före växeln, oavsett om jag står på rakspår eller sidan har också signaler. Dessa signaler vill jag inte skall bli gröna innan blocksignalen blivit grön. Fungerar det så idag på något sätt och hur i sådana fall? I MSTS så kallade vi dessa signaler för mellansignaler för er som har hållt på med dom.
Gammal 2013-02-25, 12:35   #9
ADDE
Medlem

Standard

Jag skulle vilja ha en VF-Signal utan någon stolpe. Den skulle sitta fint på t.ex. Kontaktledningsbryggor.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48.