Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-14, 09:46   #1
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Om ni är intresserade, så finns det ett lok som man kan starta och stanna motorn på i spelet och i serveyour. Om man vill motorn skall vara avstängd när man börjar i driver. Använder man "?" i serveyour.

Väl i driver kan man starta eller stanna motorn med hjälp "Ctrl och högerklick med Musen".
Det fungerar bra.

Det är förvisso ett USA lok. Men om det är funktionen ni vill ta en närmare koll på så kan det kanske vara intressant för er.

Ni hittar det hos www.jointedrail.com
titta under freeware/RBMN packs/locomotives.

Dock måste man vara registrerad för att kunna hämta hem deras freeware objekt
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 19:05   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rekin Visa inlägg
Vovven47, Jag får precis samma symptom.

Fungerar iofs finfint om man är ute efter lite "statister"


Mvh/Rekin
EnablePhysics(false) stänger av allt, även hytten så den metoden är inte att rekommendera om man vill starta upp inifrån hytten. Precis som Rekin säger, bra för "statister". Jag har emellertid använt den funktionen i STL's hyttskript, och det fungerar fint om man är medveten om vad som händer och att man parerar för det. Men det är väldigt omständigt att implementera det.

Jag har en annan lösning på gång när det gäller ljudet. Den blir mera generell och kan användas till alla lok, även om inte STL's hyttskript används. Fuktionen kommer att ligga i STL Trainz Monitor. Där skulle jag också vilja lägga "rök på/av". Det skulle vara perfekt.

vovven47, om du utreder punkt 1 tom 3, så ska jag försöka sticka emellan i mina övriga projekt och ta mig an punkt 4 på allvar.

Det ska bli intressant och se vilken lösning du har på punkt 3. Min lösning, just nu, kräver mera av användaren (lite skriptande).

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Lyckades ladda hem sm42 diselloket med script filen och däri finns lite intressanta saker i form av följande metoder för att reglera motorn och rök:

EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

.....

Sen om det fungerar OK sänder jag script filen till Sven-Olov.
=>
1. DCC/CAB mode på/av
2. Förare på/av
3. Rök på/av
4. Ljud???? Sven-Olov: Vet du om det finns nåt sätt??

Utestånde frågor:
1. Hur ALLTID kunna STÄNGA AV ljudet?
Verkligen störande att höra brummandet trots att man stängt av motorn

.....
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-14 klockan 19:18.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 02:43   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg engineSoundHC.jpg (259.2 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg enginesoundUP40.jpg (253.7 KB, 101 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 04:36   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bra research! Detta ger mig en vink om hur dom gjort. Jag ser att dom har samma grund ide' som jag har, den enda vettiga. Jag går vidare och utvecklar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 03:12   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt
2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker......
3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite??
Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild21.jpg (112.6 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg bild23.jpg (196.7 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg bild24.jpg (161.7 KB, 80 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 10:10   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Snyggt vovven!

Punkt 2 finns redan implementerad i STL Trainz Monitor, så det ska du inte lägga dina krafter på.

Jag har tittat på min skript ide' (som faktiskt är gjord för tre år sedan), och konstaterat att grunden är identisk med det amerikanska dieselloket. När det gäller det loket, och liknande, så finns det inga namn på ljudfiler som följer Trainz standard. Det innebär att "default" ljudet inte hanteras av Trainz koncept över huvud taget. Resultatet från start är alltid ett tyst lok. Istället har dom gjort ett skräddarsytt skript (avancerat) som hanterar ALLA ljuden för varenda reglage position i hytten. Detta görs med metoderna PlaySoundScriptEvent(string) och StopSoundScriptEvent(string).

Min ide' byggde/bygger på samma koncept men där endast en ljudfil behöver läggas till. För övrigt så används Trainz original för alla loktyper (diesel, electric och steam). Dessutom så finns det möjlighet att lägga till 2 extra (inalles tre) ljudfiler, en för "startup" och en för "shutdown". Dessa två ljudfiler finns bland annat implementerad för ellok som default, ljud för pantograph upp/ned.

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt
2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker......
3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite??
Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 10:32   #7
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Det kommer ju med tre USA dieslar med start och stoppfunktion. L SD70 ** heter de. Har man satt ut de så är de helt tysta när man startar spelet. Men allt så som bromsar, ljus och tuta fungerar. Loket beter sig för övrigt som en vagn. Loket är vidare utrustat med bränsle och sandförbrukning. För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.

För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga på att utnyttja de funktioner som trotts allt finns. Man kan ha automatisk numrering, de finns de som har ett antal olika utseenden som varieras vid utsättandet samt det nu nämnda start och stop funktionen.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 10:54   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Det kommer ju med tre USA dieslar med start och stoppfunktion. L SD70 ** heter de. Har man satt ut de så är de helt tysta när man startar spelet. Men allt så som bromsar, ljus och tuta fungerar. Loket beter sig för övrigt som en vagn. Loket är vidare utrustat med bränsle och sandförbrukning. För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.

För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga på att utnyttja de funktioner som trotts allt finns. Man kan ha automatisk numrering, de finns de som har ett antal olika utseenden som varieras vid utsättandet samt det nu nämnda start och stop funktionen.
CGD, har du läst och försått vovven's och mina inlägg i denna tråd, överhuvud taget?

"För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga..."

Och har du sett och testat LAn's, bear's, korvtiger's, ekans, vovvens, björnl's, spyfrogs, mfl's vagnar/lok (med eller utan STL skripten)?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-16 klockan 11:08.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 11:11   #9
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.
Detta stämmer inte på Jointed rails lok. Du behöver inte använda något Driver command för att starta eller stanna loket. Däremot mäste man använda sig av "crtl Högerklick" i Driver för att stanna eller starta loket.

Engligt vad dom skrivit på det engelska forumet, om denna funktionen. Så kommer dom inte att använda den förrän Trainz har blivit uppdaterat. Jag är inte hemma på script och dylikt, men det var något i Trainz som inte fungerarde som dom tänkt.

Där finns också en annan funktion på det loket, som heter isolate. Vilket gör att du kan ha motorn igång på loket, men sätter du det i läget "isolate" kan du ha det ihopkopplat med andra lok. Som hjälp lok då. När du kör sen, så går motorn i det loket fortfarande på tomgång. Medan dom andra loken som inte är ställda på Isolate. Drar som vanligt.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009