![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Om ni är intresserade, så finns det ett lok som man kan starta och stanna motorn på i spelet och i serveyour. Om man vill motorn skall vara avstängd när man börjar i driver. Använder man "?" i serveyour.
Väl i driver kan man starta eller stanna motorn med hjälp "Ctrl och högerklick med Musen". Det fungerar bra. Det är förvisso ett USA lok. Men om det är funktionen ni vill ta en närmare koll på så kan det kanske vara intressant för er. Ni hittar det hos www.jointedrail.com titta under freeware/RBMN packs/locomotives. Dock måste man vara registrerad för att kunna hämta hem deras freeware objekt
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Jag har en annan lösning på gång när det gäller ljudet. Den blir mera generell och kan användas till alla lok, även om inte STL's hyttskript används. Fuktionen kommer att ligga i STL Trainz Monitor. Där skulle jag också vilja lägga "rök på/av". Det skulle vara perfekt. vovven47, om du utreder punkt 1 tom 3, så ska jag försöka sticka emellan i mina övriga projekt och ta mig an punkt 4 på allvar. Det ska bli intressant och se vilken lösning du har på punkt 3. ![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-02-14 klockan 19:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det. Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den. Kollade då deras fil för ljud: Se första bilden och det röd inrutade Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil: Se andra bild och röd inrutade. Så den stora frågan är: Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor? Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Bra research! Detta ger mig en vink om hur dom gjort. Jag ser att dom har samma grund ide' som jag har, den enda vettiga. Jag går vidare och utvecklar detta.
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt 2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker...... 3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite?? Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Snyggt vovven!
Punkt 2 finns redan implementerad i STL Trainz Monitor, så det ska du inte lägga dina krafter på. ![]() Jag har tittat på min skript ide' (som faktiskt är gjord för tre år sedan), och konstaterat att grunden är identisk med det amerikanska dieselloket. När det gäller det loket, och liknande, så finns det inga namn på ljudfiler som följer Trainz standard. Det innebär att "default" ljudet inte hanteras av Trainz koncept över huvud taget. Resultatet från start är alltid ett tyst lok. Istället har dom gjort ett skräddarsytt skript (avancerat) som hanterar ALLA ljuden för varenda reglage position i hytten. Detta görs med metoderna PlaySoundScriptEvent(string) och StopSoundScriptEvent(string). Min ide' byggde/bygger på samma koncept men där endast en ljudfil behöver läggas till. För övrigt så används Trainz original för alla loktyper (diesel, electric och steam). Dessutom så finns det möjlighet att lägga till 2 extra (inalles tre) ljudfiler, en för "startup" och en för "shutdown". Dessa två ljudfiler finns bland annat implementerad för ellok som default, ljud för pantograph upp/ned. Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Det kommer ju med tre USA dieslar med start och stoppfunktion. L SD70 ** heter de. Har man satt ut de så är de helt tysta när man startar spelet. Men allt så som bromsar, ljus och tuta fungerar. Loket beter sig för övrigt som en vagn. Loket är vidare utrustat med bränsle och sandförbrukning. För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget. För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga på att utnyttja de funktioner som trotts allt finns. Man kan ha automatisk numrering, de finns de som har ett antal olika utseenden som varieras vid utsättandet samt det nu nämnda start och stop funktionen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
![]() "För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga..." Och har du sett och testat LAn's, bear's, korvtiger's, ekans, vovvens, björnl's, spyfrogs, mfl's vagnar/lok (med eller utan STL skripten)? ![]()
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-02-16 klockan 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]() Citat:
Engligt vad dom skrivit på det engelska forumet, om denna funktionen. Så kommer dom inte att använda den förrän Trainz har blivit uppdaterat. Jag är inte hemma på script och dylikt, men det var något i Trainz som inte fungerarde som dom tänkt. Där finns också en annan funktion på det loket, som heter isolate. Vilket gör att du kan ha motorn igång på loket, men sätter du det i läget "isolate" kan du ha det ihopkopplat med andra lok. Som hjälp lok då. När du kör sen, så går motorn i det loket fortfarande på tomgång. Medan dom andra loken som inte är ställda på Isolate. Drar som vanligt.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
|
![]() |
![]() |