Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-02, 19:57   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Tack för svaren KMW och Basse.

Angående signaler med "inbyggd" funktion för ID-skylt så har jag sett detta på vissa engelska signaler. Tror att det var till WCML North eller GARL. Precis som på alla signaler går det att skriva in signalens ID i rutan för signalens egenskaper. Det speciella med den här varianten är att själva ID-skylten också placeras ut tillsammans med signalen. Skylten behöver dock inte vara "fast" monterad utan kan flyttas individuellt. Samma design kan man tänka sig för stolpar etc. (Jämför UK/DE level crossings, där alla objekt som hör till korsningen placeras ut tillsammans, sedan kan man justera de olika objektens placering individuellt.)

Å, ä, ö och små bokstäver är jag osäker på. Försöker jag skriva in Jö för en signal i Jönköping så verkar det automatiskt ändras till JO.

När det gäller hopbyggda objekt så tänkte jag snarast på t.ex. stolpe hopbyggd med dvärgsignal, så man inte behöver passa in stolpar till varenda signal. Det blir i så fall olika versioner beroende på hur signalen är monterad (fristående eller på kontaktledningsstolpe). Det är förstås ingen jätteviktig grej om det innebär mycket extra jobb. Men dom allra flesta dvärgar står ju på marken så ett färdig objekt för den modellen vore praktiskt.

Citat:
estetiskt bör det väl gå att lösa ändå? Bara ha en huvudljussignal och plocka bort orienteringstavlan för vägen.
Absolut. Jag försöker bygga så verklighetstroget som möjligt och där det inte finns VF-signal i verkligheten brukar jag gömma dom, så man får funktionen men slipper se signalen. Jag var mest nyfiken på hur avancerat signalsystemet i RW är, om det vore möjligt att skapa signaler som beror av varandra på det sättet.

Citat:
A-signal används väl inte allt för ofta heller utan jag skulle då hellre se en Repetersignal eller bara en Tavla fortsatt körtillstånd för att göra det ännu enklare.
Det finns A-signaler i Jönköping och det är därför jag funderar på om det går att bygga. Kanske helt enkelt går att göra en signal som visar klart för avgång om utfartssignalerna från stationen visar kör?
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 12:26   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Jag önskar fortfarande om blåvita bommarna fälls direkt så fort loket får kontakt med länken. Tycker att de dröjer alltför länge. Går det att fixa?
Jo, fast det är Swen som gjort de bommarna.
Så länge sedan detta scriptande att jag inte kommer ihåg detaljer men om det ligger med en fördröjning innan de går ned så visst går den att ta bort.
Kan vara ett arv från bommarna i vägkorsningen att det ska vara en fördröjning inna de går ned.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Angående signaler med "inbyggd" funktion för ID-skylt så har jag sett detta på vissa engelska signaler. Tror att det var till WCML North eller GARL. Precis som på alla signaler går det att skriva in signalens ID i rutan för signalens egenskaper. Det speciella med den här varianten är att själva ID-skylten också placeras ut tillsammans med signalen. Skylten behöver dock inte vara "fast" monterad utan kan flyttas individuellt. Samma design kan man tänka sig för stolpar etc. (Jämför UK/DE level crossings, där alla objekt som hör till korsningen placeras ut tillsammans, sedan kan man justera de olika objektens placering individuellt.)
Jag har varken WCML eller GARL och har heller inga planer på att skaffa dem så att referera till dessa hjälper inte alls.
Vad heter signalen och vilken utvecklare ligger den under? Kan du skicka en kopia på signalen så kan jag kolla hur det är gjort?
ID-skylten måste nog vara fast monterad för att det ska fungera.
Korsningarna är uppbyggda på ett helt annat sätt med flera objekt som samverkar så jämför inte med dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Å, ä, ö och små bokstäver är jag osäker på. Försöker jag skriva in Jö för en signal i Jönköping så verkar det automatiskt ändras till JO.
Det kan bero på att det är engelska signaler och engelsmännen inte har åäö.
Det kan fortfarande vara möjligt för en svensk byggare att göra svenska signaler som tillåter ÅÄÖ och åäö.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
När det gäller hopbyggda objekt så tänkte jag snarast på t.ex. stolpe hopbyggd med dvärgsignal, så man inte behöver passa in stolpar till varenda signal. Det blir i så fall olika versioner beroende på hur signalen är monterad (fristående eller på kontaktledningsstolpe). Det är förstås ingen jätteviktig grej om det innebär mycket extra jobb. Men dom allra flesta dvärgar står ju på marken så ett färdig objekt för den modellen vore praktiskt.
Om det är den mest använda dvärgvarianten är det naturligtvis möjligt.
Om man nu någon gång kommer så långt som till att uppdatera dvärgarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Absolut. Jag försöker bygga så verklighetstroget som möjligt och där det inte finns VF-signal i verkligheten brukar jag gömma dom, så man får funktionen men slipper se signalen. Jag var mest nyfiken på hur avancerat signalsystemet i RW är, om det vore möjligt att skapa signaler som beror av varandra på det sättet.
Signalsystemet kan göras väldigt avancerat, problemet är att ju mer avancerat det görs desto svårare är det att testa av och verifiera att det fungerar som avsett i alla olika kombinationer.
Behöver jag påminna er om vad ni tidigare sagt rörande buggar i signalsystemet?
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Det finns A-signaler i Jönköping och det är därför jag funderar på om det går att bygga. Kanske helt enkelt går att göra en signal som visar klart för avgång om utfartssignalerna från stationen visar kör?
Låter som en försignal fast med ett annat utseende, man kan dessutom lägga till att växlarna från spåret som A-signalen sitter på ska vara lagda hela vägen till utfartssignalen.
Repetersignalen som Basse nämner är väl ungefär samma sak också?
I princip en försignal som visar vad huvudsignalen längre bort har för signalbild.
Båda kräver nya 3D-modeller men scriptmässigt är det minimala variationer på försignalen.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 13:19   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Bifogar en bild på en engelsk signal komplett med ID-skylt. Om man ändrar signalens ID-nummer i egenskapsrutan så ändras texten direkt på skylten.

Allt är mycket riktigt fast monterat men jag har för mig att jag har sett signaler där dom olika delarna kan flyttas individuellt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signalmedskylt.jpg (201.5 KB, 181 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 16:44   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Intressant, det var ett önskemål som jag faktiskt skickade in tidigt när jag höll på med signaler.
Tyvärr hittar jag ingen dokumentation hur det fungerar vilket gör det svårare att använda på egna signaler.
Numreringen antar jag följer samma mönster som hastighetstavlor och kilometerstolpar.
Att åäö inte fungerar på den signalen ser jag inget konstigt med alls, engelsmännen har ju inte åäö.
Utvecklaren av signalen bygger upp en font med bilder för varje bokstav och de har knappast lagt upp åäö.
Hur den undre delen i konfigureringen fungerar däremot är omöjligt avgöra enbart från bilden?
Ser ut som att den skulle visa olika bokstäver beroende på något, är det hastighet samt dag/natt man kan kryssa för?

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 18:25   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Hur den undre delen i konfigureringen fungerar däremot är omöjligt avgöra enbart från bilden?
Ser ut som att den skulle visa olika bokstäver beroende på något, är det hastighet samt dag/natt man kan kryssa för?
Exakt samma egenskapsruta kommer upp för alla huvudsignaler, även dom som du och newS har gjort.

Så vitt jag förstår visas i det här fallet olika bokstäver beroende på vilken tågväg som är lagd. Vet inte om det finns något liknande i Sverige men det verkar ju iaf finnas stöd för liknande signaler i RW.

Kolumn två från vänster är mycket riktigt hastighet för de olika vägarna. Det går utmärkt att använda detta även på de signaler som vi har. T.ex. om en signal visar "kör 40" för en viss tågväg så kan man skriva in 40 i rutan. Programmet sätter då hastighetsgränsen till 40 för den tågvägen, även om själva spåret är lagt med en annan hastighet.

De två kolumnerna till höger har jag inte riktigt förstått mig på, men har för mig att det handlar om huruvida signalen visar "limited aspect". Tror inte det är relevant för svenska signaler men det kanske går att använda för att styra någon funktion.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 12:21   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Gällande ATC-Systemet!

Som vi vet så har railworks både ett tyskt som en Engelsk ATC-System. och jag la märke till att RC-loken har ett ATC-System förinstallerad, men den funkar inte på någon av ATC-Systemen. Likaså fungerar inte engelska tåg på Tyskt ATC och vice versa.

Är RC-Loket förberedd för ett visst ATC-System? finns det?
Annars är det nog en god idé att konstruera vårt svenska ATC-System och installera det på våra svenska lok.

Såg f.ö. att Y1 & T44 hade ATC-Paneler i hyttvyn, men de var inte ATC-försedda i verkligheten.

EDIT: Är det någon som har en exakt mått för hur stora ATC-Baliserna ska vara, så de blir lika stora i spelen som i på verkligheten?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.

Senast redigerad av ADDE den 2013-02-16 klockan 12:29.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 12:45   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Gällande ATC-Systemet!

Som vi vet så har railworks både ett tyskt som en Engelsk ATC-System. och jag la märke till att RC-loken har ett ATC-System förinstallerad, men den funkar inte på någon av ATC-Systemen. Likaså fungerar inte engelska tåg på Tyskt ATC och vice versa.

Är RC-Loket förberedd för ett visst ATC-System? finns det?
Annars är det nog en god idé att konstruera vårt svenska ATC-System och installera det på våra svenska lok.

Såg f.ö. att Y1 & T44 hade ATC-Paneler i hyttvyn, men de var inte ATC-försedda i verkligheten.

EDIT: Är det någon som har en exakt mått för hur stora ATC-Baliserna ska vara, så de blir lika stora i spelen som i på verkligheten?
T44:an har ATC i verkligheten.

Och sedan är ni välkomna att spendera om hundratals timmarna det skulle ta att få ett korrekt svenskt ATC system i rw..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 17:16   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Gällande ATC-Systemet!

Som vi vet så har railworks både ett tyskt som en Engelsk ATC-System. och jag la märke till att RC-loken har ett ATC-System förinstallerad, men den funkar inte på någon av ATC-Systemen. Likaså fungerar inte engelska tåg på Tyskt ATC och vice versa.

Är RC-Loket förberedd för ett visst ATC-System? finns det?
Annars är det nog en god idé att konstruera vårt svenska ATC-System och installera det på våra svenska lok.

Såg f.ö. att Y1 & T44 hade ATC-Paneler i hyttvyn, men de var inte ATC-försedda i verkligheten.

EDIT: Är det någon som har en exakt mått för hur stora ATC-Baliserna ska vara, så de blir lika stora i spelen som i på verkligheten?
En ATC balis är 400x536 mm, att bygga balisen och få in den i RW är mindre än 1% av jobbat för att få till ett fungerande svensk/norskt ATC-system i RW.
Du är naturligtvis välkommen att göra jobbet och det är säkert flera som kommer att uppskatta det.
Men du kommer att få spendera massor av timmar med både signalscript och enginescript för att få det att fungera.
Sedan krävs det dessutom uppdateringar av modellernas förarhytter för att få in ATC-stöd i dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009