![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2011
|
![]()
I ett (desperat) försök att utrota ett skriptfel har jag plockat bort alla signaler
på min bana. Nu håller jag på att sätta ut dem igen med täta kontroller i Driver-läge för att detektera eventuella skriptfel. (Jag kör TS2010 build 49933 version 3.3 och har installerat hela STL Aktuellt – Rev. 130114 plus JohanV:s moderna signaler och använder scenery- och trackside-signaler om vartannat.) Nu har jag stött på ett problem som fått mig att undra vad jag håller på med och vad en rimlig felsökningsmetod egentligen är. Bild 1: På min bangård satte jag ut en dvärgsignal (JVS Dvsi L b3) med växeln Rib vx307 i vänsterläge. Därefter sparade jag sessionen och gick över i Driver-läge. Resultat: skriptfel (utskrift i nästa inlägg) 01.jpg Bild 2: Tillbaka i Surveyor la jag om Rib vx307 i högerläge. Nytt försök i Driver. Resultat: inget skriptfel. 02.jpg Detta innebär ju att resultatet av felsökningen också beror på hur växlarna för tillfället är ställda och inte enbart på hur banan byggd och signallerad ![]() Konsekvensen av det blir ju att man måste testa alla kombinationer av växellägen för att utesluta skriptfel. Många testfall blir det... Bifogar felutskrifter i nästa inlägg. Tacksam för hjälp och synpunkter. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Felutskrifter till tidigare inlägg.
Felet uppstår när sessionen startar upp och fokus hamnar på tåget med den förste föraren i förarlistan. 03.jpg Detaljerade utskrifter: 04.jpg Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
Då det är samma grundskript för ALLA signaltyper (både scenery och trackside) så kan hela signalsystemet påverkas av samma systemfel (även äldre signaler) om du har betaversionen av tracksidesignalerna från STL Aktuellt installerad. Mitt råd är att du installerar originalet igen och bara använder scenerysignaler tillsvidare, tills vi får reda ut det här. Om du får problem med dom också, så ska du naturligtvis höra av dig omgående. Ett stort tack för ditt engagemang!
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Okej, blev för ivrig där. Jag förstår att det händer mycket under huven i signalsystemet.
Tack för ditt tålamod svenolov. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... jag håller nämligen på att uppdatera och strukturera alla olika tavlor som finns att sätta upp på signaler, luftledningsstolpar, signalstolpar och egna stolpar. Svenolov och jag har jobbat med tracksidesignaler ett tag nu och Svenolov behöver lugn och ro att utveckla sitt skript, men i det arbete vi gjort har jag upptäckt att det går att göra mycket med tracksideobjekt så en uppsjö signaltavlor, tilläggstavlor, U-tavlor m.m. är i embryo- och forskningsstadiet. STW har levererat ett antal som skall uppdateras till 3.1 och många nya är under konstruktion.
En sak jag inte hittar är s.k. U-tavlorna - finns dom och i så fall var??? Jag kan rekommendera STWs Tavelguide i kombination med Banverkets info! Det stora problemet är hur de skall placeras så dom inte krockar med redan bifintligt på signaler och stolpar. Men problem är väl till för att lösas!? Återkommer med mer i en ny tråd vad det lider!
![]() |
#6 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
En gjord utav Tomas (Korvtiger) och den heter U tavla äldre Kuid:328014:1214 Sen har Tomas (Chakz0r) gjort ett flertal utav dom och dom heter. Swe U sign med Build Version 1.3 och en serie som heter U sign med Build Version 2.0 På 1.3 har jag inga felmeddelanden på, men på 2.0 har jag gula utropstecken och en med rött utropstecken. En ritning på tavlan, från Ekevings sida. Om du skulle få för dig, att göra nya. http://ekeving.se/r/sit/C-6710.JPG EDIT: Saknar du U-tavlorna. Hojta till i så fall, så packar jag ihop dom och skickar dom till dig. EDIT igen: Slänger upp två cdp-filer här med Tomas (Chakz0r) U-tavlor.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2013-01-31 klockan 15:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
jag tänker uppdatera till 3.1 och göra dom som trackside med olika montage-alternativ för att ansluta till Svenolovs Signalpaket och tillrättade luftledningsstolpar. Vi får se om jag orkar!!??
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Instämmer med föregående talare. En fördel med trackside objekt är att utplaceringen blir enklare, och i viss mån också konfigureringen. Men det innebär att det måste finnas en viss standard, som LAn påpekar. Och jag tror att mycket går att anpassa till det system som vi (LAn och jag) har påbörjat.