Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-02, 09:34   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Detta med objekten är så jäkla knäppt! Jag tycker att släpper man ett objekt, så är det väl för andra ska kunna använda det? Annars kan dom ju ge f*n i att släppa det!

Men var det inte likadant i MSTS, men att det många gånger stod i readme hur/om man fick använda objektet i sin rutt!? Vet iallafall att jag maila väldigt många och att det är ett rent helvete, då det lätt blir hundratals/tusentals objekt i en rutt.

Visst kan man hänvisa dit där objekten är och man kan ladda ner dom. Men då blir det ett en pest för dom som ska ladda ner rutten istället. Inget skoj att ladda ner och installera objekt ett och ett i tusental! Detta alternativ kan göra att många skippar rutten (vilket jag gjort med flera rutter), då det blir för jobbigt...
Gammal 2012-12-02, 10:12   #2
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Gällande MSTS står det i stort sett alltid i readme:n till objekten att det är fritt att skicka med objekten i en freeware-rutt. Tror aldrig att jag har sett något annat...

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 12:49   #3
boande
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Unhappy Nya rutter med många nedladningar

Själv har jag undvikit att ladda ner rutter eller scenarion som man måste ladda ner från många olika platser. Det är heller inte alltid man får en förteckning på vad som är nödvändigt att ladda ner för att det ska fungera. Håller med tidigare inlägg att detta är ett dåligt sätt. På sikt kommer det att bli omöjligt att använda andras rutter om de inte själva konstruerat allt.
boande besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 15:23   #4
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Förstår inte alls de upprörda känslorna? Reglerna är precis desamma i RailWorks som i MSTS.
Kontrollera vad som står i readme-filen till objekt som du vill använda.
Där bör framgå om man får skicka med objekten tillsammans med rutten eller
om slutanvändarna själva behöver ladda hem sakerna från någon utpekad webb-sida.
RailWorks är t.o.m. lite bättre eftersom rutten fortfarande fungerar även om det skulle saknas objekt, blir bara lite tomt på vissa ställen eventuellt.

Att man som objekttillverkare inte vill få sina saker medskickade med rutter kan ha flera skäl och inte bara det egna egot.
Skickas det med i rutter har man snart flera olika versioner ute och helt plötsligt får folk en äldre version installerad när de plockade hem en rutt.
Snart kommer då klagomål och önskemål om support för att det är något problem med den gamla version som följde med en rutt.

Bästa vore väl om man kunde samla tillbehören i färre och större nedladdningar som då blir något av standardnedladdningar som flera rutter använder.
Jag kan mycket väl tänka mig att donera vad jag gjort till ett sådant större paket med svenska grejor.
Problemet med ett sådant paket är dock att någon ska koordinera det och hålla innehållet uppdaterat när olika objekttillverkare kommer med nya saker.
Jag höll på i flera år med XTracks till MSTS och trots att det bara handlar om räls så tog det en hel del tid.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 16:12   #5
gubben50
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Detta med objekten är så jäkla knäppt! Jag tycker att släpper man ett objekt, så är det väl för andra ska kunna använda det? Annars kan dom ju ge f*n i att släppa det!

Men var det inte likadant i MSTS, men att det många gånger stod i readme hur/om man fick använda objektet i sin rutt!? Vet iallafall att jag maila väldigt många och att det är ett rent helvete, då det lätt blir hundratals/tusentals objekt i en rutt.

Visst kan man hänvisa dit där objekten är och man kan ladda ner dom. Men då blir det ett en pest för dom som ska ladda ner rutten istället. Inget skoj att ladda ner och installera objekt ett och ett i tusental! Detta alternativ kan göra att många skippar rutten (vilket jag gjort med flera rutter), då det blir för jobbigt...

Hej håller med dig, om nu inte vill dela med sig av sina grejor så kan man ju låta bli att lägga ut dom för nedladdning om nu vill behålla dom för sig själv

/John
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 16:14   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej håller med dig, om nu inte vill dela med sig av sina grejor så kan man ju låta bli att lägga ut dom för nedladdning om nu vill behålla dom för sig själv

/John
Bra skrivet, gubben lilla!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 16:17   #7
Totte
Hedersmedlem

Standard

Blir inte objektbyggare glada om ruttbyggaren använder dem?
Gammal 2012-12-02, 17:27   #8
gubben50
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Hej igen jag tror inte dom säger så mycket om du skicka med deras object så länge du inte ändra nått, om nu det skulle va så att man inte få skicka med deras object som dom har lagt upp för nerladdning här på forumet få väl skylla säg själva om dom har lagt det på download

/John
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 18:56   #9
Mawkish
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag förstår inte varför detta ens är något att diskutera? Som objektbyggare(eller före detta byggare i vilket fall) så är det ett måste att ha versionskontroll om någon som helst support på det man har släppt skall fungera.

Om alla skulle inkludera objekt vid ruttbyggen så kastas allt detta ut genom fönstret när flera olika versioner av objekten kan vara i omlopp med olika rutter, är det då fel på just den rutten eller objektet i sig?

Detta extra lager av komplikationer är inget jag skulle ha orkat med i vilket fall. Är det verkligen så svårt att hålla koll på vilka objekt man använder på rutten? Dels så bockas ju alla utvecklarnas kataloger för innan man kan välja objektet i editorn och dels finns ju RWTools med vilket det är lätt att kolla i efterhand vad man har använt och sedan göra en lista på det som används i rutten med länkar till objekten.

Argumentationen i vissa svar i tråden är rent löjeväckande...alla verkar vara överens om att det som kostar får man inte inkludera hur som helst(eller ska vi tumma på detta med?) men de som släpper objekt gratis får skylla sig
själva när det ligger i download tråden eller helt enkelt ge fan i att dela med sig alls. Otroligt korkat resonemang....
Visst vill de som bygger att andra ska använda objekten men vi(i vilket fall jag) vill ha kontroll över att de som använder objekten har den senaste versionen så att jag på ett enkelt sätt kan lösa eventuella problem utan att testa objekten på x antal olika rutter för x antal olika fall. Är detta för mycket begärt?

/En f.d. egoistik(tydligen) objektbyggare
Gammal 2012-12-02, 20:16   #10
Totte
Hedersmedlem

Standard

Jaha, jag har uppfattat er så att jag inte får släppa ut min rutt utan att fråga objektskaparna.
Nu frågar jag er, objektskaparna, kan jag släppa rutten eller inte?
Svara bara ja eller nej.

Jag orkar inte hålla på att kontakta skaparna om lov, det är för jobbigt för mig.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:49.