| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2012 
				Ort: Vimmerby 
				
				
					Inlägg: 333
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... bevingade ord av gp3119  
		
		
		
			![]() Eftersom jag redan gjort en F5 var det inte så svårt att stuka till en Sv1, när dessutom Kenta skickade ritning och bilder: 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Oj, vad man missat under en vecka man varit borta från Trainz! Ser kanon ut Lennart och Marcus!!  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Örtofta 
				
				
					Inlägg: 371
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			ser mycket bra ut till t4 med tågvärmevagnen? Och en sak till behövde inte göra en Sw1 jag ville bara fråga om du ville.? Sorry x3!
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... att det intresserar mig varför man inte kunde satt in en kraftigare tågvärmegenerator i T4 från början??? T21 och T43, T44 drogs väl med liknande problem ??? 
		
		
		
		
		
		
			SJs vinterproblem med frysande passagerare nu för tiden beror ju på andra, väl kända orsaker !? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2002 
				Ort: Et=Eskilstuna,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 136
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är härligt att se lan fixa T4 (T41) och Tågvärmevagnen Sv1 
		
		
		
		
		
		
			dessa ser super perfekt ut snyggt jobbat lan !! Sv1 vagnen användes till tågplan T89 då den togs ur i trafik,Sv1 gick i tågplan 88 på följande linjer Kristianstad C - Karlskrona C (T43-Sv1-FV1-B15-WL3T) Mellansel - Örnsköldsvik C (T44-Sv1-AB7-B15-WL3T) Hälsningar Kenta978 
				__________________ 
		
		
		
		
	K.A  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2013 
				Ort: Örnsköldsvik, Sweden 
				
				
					Inlägg: 3
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... blir det kanske med två vagnar? Bilden visar T4 + 2 Sv1or på väg att hämta ett tåg med australiska turister från "Outback" och dom är väldigt lättfrusna  
		
		
		
			  Egentliga anledningen är att jag måste testa att bryggor,grindar och gaveldörrar fungerar. Dessutom finns nu en dieselmotor med generator i bakre halvan av vagnen (man ser den när resgodsdorrarna öpnas vid stationsuppehåll):
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: Vårby, Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 324
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är bra med energi hos dig Lan!
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Stockholm, Norrort 
				
				
					Inlägg: 265
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är ett mycket vackert lok och värme vagn.  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... de rundade hörnen löste sig nyss genom att först göra en optimize på meshen, sedan i vertexläge ett "weld" inom 0,01m och sen en "smooth-modifier". Där ser ni vad en stackars gmax-max-byggare måste genomlida:
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			av T4 + SV1 kommer strax att ske i Downloadtråden. Dessa har då "public beta"-status så kom gärna med synpunkter HÄR: 
		
		
		
			T4 är lite speciell vid uppstarten, man måste "fälla upp panton" för att loket skall gå att köra. "Panton" utgörs av alla öppna luckor som Åssbon nu kommer att stänga. När han krupit till ro bakom växellådan är loket klart att köra. Loket har V3s hytt (som är helt fel men bättre än ingen) Grattis Gunter2, ibland går ens önskningar i uppfyllelse men oftast int! ![]() Dom finns här: T4+SV1 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2012-11-07 klockan 16:45.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#14 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Osäker på om det var standard bland Sv1 
		
		
		
		
		
		
		
		
			 rna eller ej, men Sv1 55171 har iaf en gummibälj runt bakdörren med nedfällbart gångbord så att man kan korsa över till andra vagnar.Sedan sitter motorpaketen i mitten av vagnen och bakre halvan från skjut dörrarna och bak är ett resegods/personalutrymme med sovloft och dush. Framför motorpaketet så är det som en vanlig resegodsvagn med det lilla personal utrymmet. I övrigt ska det vara med rundning på hörnen av av korgen, det är en rätt rejäl kurvning av korgen på hörnorna. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-11-06 klockan 18:21.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#15 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vad jag vet byggdes dessa vagnar om från F-vagnar allt eftersom behov uppstod när SJ märkte att de nya diesellokens generatorer inte klarade kylan i t.ex Norrland på vintrarna. Detta måste ha börjat redan på slutet av 1950-talet och början av 1960-talet, och då fanns, vad jag vet inga "vulst"-bälgar. Jag har gått efter den ritning jag fått av Kenta ! Troligen kopplades den platformslösa änden alltid mot loket ??? Vad gäller dina övriga kommentarer säger ritningen nåt annat och så får det bli! Fanns säkert olika varianter ? 
		
		
		
		
		
		
			Allt tjat om rundade hörn undanbedes, jag vet och har försökt, men det skiter sig fortfarande, "Chamfer", "Fillet" och "Tesselate" hjälper föga, vid "smoothingen" är kantigheten kvar ?? Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |