Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-01, 20:36   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Marcus ! För allt!

Nu ser framrutorna bra ut, men jag tror de går längre ner på fronten, men vi får se när ritningar anländer. Du har underlättat mycker för mig, hoppas jag kan återgälda det !?

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Den 6 pipiga versionen är Jvm's eget påhitt, i originalskick fanns det endast med 2 pipor.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Marcus.jpg (34.4 KB, 141 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 20:48   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nu ser framrutorna bra ut, men jag tror de går längre ner på fronten, men vi får se när ritningar anländer. Du har underlättat mycker för mig, hoppas jag kan återgälda det !?
Den "nya" versionen av loket har lägre rutor ja, iaf på förar sidan,även Marshall strålkastare.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 10:48   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det löper på fint ...

... med raffineringen av Marcus ståtliga modell, delat upp meshen i beståndsdelar, reducerat bort dubletter (det blir lättare att mappa först och kopiera sedan), tagit upp öppningar för luckor, dörrar och sidofönster, clonekopierat polygoner, flippat dom och gjort face-extrude för att skapa innerväggar. Har plockat över det som fanns på mitt testlok. Nu är det bara att ge sig på del för del
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Marcus.jpg (272.7 KB, 128 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 16:00   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det mödosamma mappandet ...

blir mindre mödosamt när resultatet av jobbet med fototexturerna börjar visa sig från sin bästa sida ihop med Marcus välbyggda mesh:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Marcus.jpg (61.7 KB, 118 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 16:35   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
blir mindre mödosamt när resultatet av jobbet med fototexturerna börjar visa sig från sin bästa sida ihop med Marcus välbyggda mesh:
Värt att tänka på är att du behöver ha ett gångbord på med, jag har ej konstruerat det ännu utan endast byggt korgen och ramen.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 22:44   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Texturjusteringar och ideliga mappningar...

... när man skall försöka få ordning på saker och ting, med det går sakta framåt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg T4_1.jpg (48.7 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg T4_2.jpg (69.3 KB, 98 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 22:51   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... när man skall försöka få ordning på saker och ting, med det går sakta framåt.
Jag gillar de här detaljerade bilderna du visar, man får en ganska god bild av hur du arbetar och kan lära sig av detta.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 23:32   #8
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... när man skall försöka få ordning på saker och ting, med det går sakta framåt.
Skulle rekommendera att du UV mappar väggarna för fotstegen med så att dom går att texturera annorlunda jämfört med resten av loket så att man kan göra det mörkare.

Generellt sett så ska allt mappas var för sig så att man kan göra ett så bra arbete med texturerna som möjligt.

Överväger att göra en tutorial och lägga upp där jag visar hur man kan använda Ambient Occlusion i Xnormals för att ha en grund för texturer.
Funderar även på att göra en tutorial för hur man ska UV mappa för att Ambient Occlusion ska fungera.
Kan det låta intressant?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009