![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Märklinister...kallar det i katalogerna 3014.... har sett dagens ljus....på Märklinbanan... iofs har ju rälsbuss 3016 varit igång här tidigare... men nu känns det "på riktigt", utbrister Moster Hulda..hon var ju den enda tjej i Hutlösa folkskola...som på 50-talet.. låg under täcket på sitt flickrum...och tittade i Märklinkataloger... med hjälp av en ficklampa... samtidigt som föräldrarna trodde att hon sov...( hon kan skymtas i "folkmassan" på första bilden). Så var det förr... moster, suckar och utbrister att: hade den där lan varit här...så.. hade han fått en blöt puss på kinden! som tack för detta rullande mästerverk...
Konsortsiumet har rotat i vårt content... och hittat några schweziska vagnar... de som passade bäst... och såg äldst ut... var ju ett par vagnar.. "SBB Hbis"... det fanns ju några modernare... personvagnar ... men de ville ju inte liksom passa in... Men det kommer nog något påvert att häkta på bakom SBB Re 4/4... framåt... eller...? Moster är så glad i hågen så att hon passar på att skämta lite... "I kväll får du Stina se till att det blir rengjort i banans ladugård och glöm då inte att sätta på dig Mocka-skorna!... när du utför detta arbete!" Fortsättning följer... någon gång framåt
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Hälsa moster Hulda att det säkert kommer vagnar i framtiden, t.ex. en röd restaurantvagn där man kan äta en "Beuf Cordon Bleu med Rösti", beledsagat av en "Mouton Rotshild 1956" i miljön med vita linnedukar och servietter och vitklädd servitör och strömavtagare på taket så man slipper kallskuret, mikrat och plastinpackat - det tror jag moster kommer att gilla
![]() Tack för dina inlägg Stina ! Citat:
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
verkar trivas på Märklinbanan... "Vad är det för för små punkter mitt i rälsen"... frågar sig lokföraren... han frågade mig... och han fick svaret.... "Det är något tyskt!"... som gör att det blir lättare för ström överföringen... ingen har visat honom... transformator 6152... som finns på en hylla... fäst i anläggningen... Tack för dessa vagnar Lan... hälsar moster... de är nog värda en puss på munnen... om han varit här... tillägger moster...
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
och... den finns kvar i lådor i garderoben... säger banans ägare... men det är ju så mycket mer arbetssamt... att städa efter ett bygge!... just nu är banans ägare... lite ambivalent.. ska det bli skala "N" eller rentutav... en Märklinbana... i Stinas`s pojkrum... Stina och hans hustru har ju inga hemmaboende barn numera... utan har gott om plats...
Moster Hulda... som är konservativ vad det gäller det här med modelltåg... förordar en mix mellan att fortsätta att bygga här i Trainz... och börja lite smått med det här med Märklin.... Men.. säger jag... man får plats med mer i skala "N".. "Du som ser så dåligt".... kontrar moster med... som måste ta av dig glasögonen.. för att hitta rader-gummit du förlagt... "Då ser du ju suddit"... hon har sina poänger..... Hur som helst har denna bana... blivit med "Mariefreds" station... som för övrigt... banans ägare äger som byggsats... i skala 1:87... denna har blivit så smått detaljerad... och försedd med diverse rullande... man blandar hur som helst på denna bana!.. Sk-ter i epoktänkandet... Moster Hulda.. som så här på fredagskvällen är lite ekivok, skickar med denna vits: För några årtionden sedan var inte begreppet semester lika välkänt som nu. Baronessan ser att pigan fått en förlovningsring. - Jag gratulerar sa hon. Vem är den lycklige? - Han heter Göran och jobbar på fabriken. - Ojdå. En fabriksarbetare. Då åtnjuter han väl en fin semester? - Oh, ja, sa pigan och rodnade djupt. - Hur lång är den? - Femton centimeter kanske. Nästa dag berättar baronessan för några väninnor. Alla skrattar hjärtligt när baronen kommer. - Hemskt vad Ni har roligt, säger han. - Ja vi pratar om semester. - Ja det skall jag säga, att min är så kort, så det är knappt det lönar sig att ta ut den! ![]()
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Tjusigt bygge som vanligt stina.
Historien var inte dum den heller ![]()
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
en digital sådan... en Canon.. med blå färg... Hur kunde du?... hur kunde du köpa en blå kamera.. får jag höra av Moster... det skulle ju vara en röd sådan... för.. i en sådan ser man ju mycket mer objektivt på fotograferingen... Du ska alltid se så politiskt på tillvaron.. säger jag.. då snörper hon på munnen... och dricker ur sista slurken i kaffekoppen.
Vi har i alla fall varit ute och prövat denna nya kamera... i både möjliga och omöljiga vinklar.. resultatet av detta ser ni nedan... Dessutom ville moster att jag skulle publicera detta... lite ekivoka..inlägg... så kan det vara...i livet... Astrid såg lite förlägen ut när hon bad att få köpa ett paket kondomer. - Min man brukar ordna det här, sa hon rodnande. Men nu är han bortrest så då måste jag göra det själv...
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... för en rätt besviken TrainzDinosaruie. Du muntrar i allafall upp mig mitt i bedrövligheten