Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-17, 18:15   #91
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Snyggt! Men går det inte att få mer än 8 körlägen? Rc var ju avancerat för sin tid i och med att det hade steglös reglering av pådraget...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 20:40   #92
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Snyggt! Men går det inte att få mer än 8 körlägen? Rc var ju avancerat för sin tid i och med att det hade steglös reglering av pådraget...
Med steglös menas nog att tyristorerna kunde reglera strömuttaget kontinuerligt men själva pådraget hade nog 9 lägen (0-8). Antar att på traditionellt sätt (som alla äldre lok) man fick sitta och "polla" mellan körlägena för att hålla hastigheten?).

Detta påstående styrks av lokförare Ewenson här:

"Pådragsreglage som förs uppåt/framåt för att reglera pådraget i vald färdriktning, lägen från 0 – 9, dvs inget till fullt pådrag.", ur:

http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/ (Rc3 nummer 4).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 20:52   #93
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Med steglös menas nog att tyristorerna kunde reglera strömuttaget kontinuerligt men själva pådraget hade nog 9 lägen (0-8). Antar att på traditionellt sätt (som alla äldre lok) man fick sitta och "polla" mellan körlägena för att hålla hastigheten?).

Detta påstående styrks av lokförare Ewenson här:

"Pådragsreglage som förs uppåt/framåt för att reglera pådraget i vald färdriktning, lägen från 0 – 9, dvs inget till fullt pådrag.", ur:

http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/ (Rc3 nummer 4).
Vill minnas att när jag körde Rc4 så var minsann reglaget steglöst med, tror inte att något Rc lok har körsteg utan att dom egentligen bara ha siffrorna som någon slags representativ stege att gå efter.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 22:04   #94
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Vill minnas att när jag körde Rc4 så var minsann reglaget steglöst med, tror inte att något Rc lok har körsteg utan att dom egentligen bara ha siffrorna som någon slags representativ stege att gå efter.
Vilket som helst med det men trainz mår tyvärr bäst med 9 körsteg annars skiter det sig med enginespecen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 07:45   #95
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Snart release ...

... av Rc3-hytten som är gjord så att den passar CW-loket vars enginespec. gör att loket får maxfart 100 kph och accelererar och bromsar relativt realistiskt. Häng på en 50-60 godsaxlar i kroken så får ni se.
Hytten har alla nödvändiga reglage för att ge en realistisk körupplevelse. Dessutom finns mängder av reglage och strömställare, öppningsbara fönster, vridbara stolar, öppningsbar dörr som egentligen inte har nån funktion men som var kul att göra och ökar realismen.

Ett körpass startar med att man kliver in i hytten. Kollar dörren är stängd m.m. Å sedan en översikt i hytten, Å sedan äntligen i förarsätet.

Loket initieras genom att fälla upp strömavtagaren, trycka bort testläget på lamppanelen när man kollat att alla lampor fungerar. Sedan slår man till de strömbrytare man önskar m.m. Sedan för man körriktningsomkopplaren framåt, lossar bromsen och drar på.

Lycka till!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 09:44   #96
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Trevligt, får nästan lust att installera TRS igen! Men 100 km/h..?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 11:06   #97
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Trevligt, får nästan lust att installera TRS igen! Men 100 km/h..?
Om jag minns rätt så var väl Rm växlad för sth 100 kph ???

Detta styrs av samarbetet mellan hytt och lokets enginespec. Man kan själv hotta upp enginespecen till t.ex. sth 160 kph! Jag har inte testat hytten på annat än CW-loket och det är en Rm-hytt jag byggt.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-10-18 klockan 11:11.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 12:04   #98
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Hm, har missat att Rm var på tal. Men likväl bör Rm kunna gå en del över 100, typ 120-130 borde vara fullt möjligt. Man ska ju hur som helst inte behöva högsta körläget för att hålla STH.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 12:28   #99
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... av Rc3-hytten som är gjord så att den passar CW-loket vars enginespec. gör att loket får maxfart 100 kph och accelererar och bromsar relativt realistiskt. Häng på en 50-60 godsaxlar i kroken så får ni se.
Hytten har alla nödvändiga reglage för att ge en realistisk körupplevelse. Dessutom finns mängder av reglage och strömställare, öppningsbara fönster, vridbara stolar, öppningsbar dörr som egentligen inte har nån funktion men som var kul att göra och ökar realismen.

Ett körpass startar med att man kliver in i hytten. Kollar dörren är stängd m.m. Å sedan en översikt i hytten, Å sedan äntligen i förarsätet.

Loket initieras genom att fälla upp strömavtagaren, trycka bort testläget på lamppanelen när man kollat att alla lampor fungerar. Sedan slår man till de strömbrytare man önskar m.m. Sedan för man körriktningsomkopplaren framåt, lossar bromsen och drar på.

Lycka till!
Det blir nog nästan så att man får göra ett inköp av CW modellen då pga detta stora projekt, även om det ju är rena science fiction moderniteterna...
Hur går man tillväga för att göra ett inköp?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 12:42   #100
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Och med tanke på hastighetsmätaren som går upp till 180 km/h är det mer likt Rc3.

Förlåt om jag har för mycket åsikter...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 12:53   #101
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Hm, har missat att Rm var på tal. Men likväl bör Rm kunna gå en del över 100, typ 120-130 borde vara fullt möjligt. Man ska ju hur som helst inte behöva högsta körläget för att hålla STH.
http://www.jarnvag.net/index.php/lok...ok-i-trafik/rm
Rm-loken är ju en ganska udda fågel, tillverkades bara i 6 ex för att dra malmtåg med.
Dom växlades ned till att toppa 100 km/h, och den utväxlingen har dom fortfarande kvar.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 13:09   #102
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
Standard

RM-hytt till RC? Det finns inga RM lok till simmen. Bara RC med STH 135 och 160km/h.
Annars, imponerande arbete, lan!

Senast redigerad av Totte den 2012-10-18 klockan 13:12.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 14:04   #103
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Att det blev Rm var en ren tokig slump för när jag testade med CW-loket så toppade den på ca.103 kph men jag har fixat två nya enginespecar. för 135 resp. 160 kph så får man själv byta för jag gör inga officiella ingrepp i CW-loket. Körtekniken är att när man har pådraget i maxläge (8) och när man uppnår maxhastighet drar man ned till 5 så håller loket hastigheten ganska bra på slätan.

Det lär ha funnits en Rc7? som toppade på 180 kph men kom aldrig i drift för det hade kravts att personvagnarna försetts med magnetbromsar och det blev för dyrt tyckte SJ.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 16:18   #104
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Rc7 var lätt uppväxlade Rc6or. Bara 2 lok byggdes om, och när det kom fram att det blev för dyrt att bygga om 80-talere med magnetskenbromsar återställdes loken till Rc6, eftersom de förlorade en del dragkraft på uppväxlingen. Trotts det hann det ena loket sätta svenskt hastighetsrekord (?) för loktåg med 200 km/h.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 18:47   #105
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Rc7 var lätt uppväxlade Rc6or. Bara 2 lok byggdes om, och när det kom fram att det blev för dyrt att bygga om 80-talere med magnetskenbromsar återställdes loken till Rc6, eftersom de förlorade en del dragkraft på uppväxlingen. Trotts det hann det ena loket sätta svenskt hastighetsrekord (?) för loktåg med 200 km/h.
Nä. Fem stycken 1409,1405,1418,1421 och 1421
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009