Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-16, 16:43   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack för det, Bönan. Jag tänker inte implementera "Dödmansfoten" eftersom den inte kommer att synas i normalt körläge, så referenslampan får väl förbli släckt.
Det är bra LAn. Då slipper jag kramp-

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 22:17   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det är bra LAn. Då slipper jag kramp-

Nisse
"Kramp i foten..." - jag säger bara Roger Moore, Säffle och en kopp kaffe.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 22:31   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det "gamla" Xoa7-skriptet ...

... som Svenolov så förtjänstfullt skriptade för ca. 2 år sedan, duger gott ännu. Problemet är bara att jag namnsatt alla switchar och tillhörande lampor med de namn de hade i Xoa7-hytten och Svenolov använde dom, rakt av, i sitt MsCabin-skript. så nu sitter jag med problemet att kalla t.ex. lamptest (som testar om alla varninglampor fungerar genom att tända alla) för "fotvarmare" som var ledig och inte finns på Rc.

Kanske vore något för Nisse för att slippa få "kramp i foten"

Bilden visar hur jag får hålla "tungan i rätt mun" för att få allt att fungera.

Ack ja, men vintern är ju lång !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20121016_0001.jpg (213.3 KB, 187 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 18:00   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Mög och bök men ...

... det går sakta framåt ändå?

Mest för min egen skull, så jag inte går vilse i pannkakan kommer här två bilder med de flesta reglage dokumenterade:

(no funk) betyder att reglagen är animerade och rör sig och har ljud till MEN har ingen effekt på loket.

* betyder att dessa kommer att påverka varningslampor (om det fungerar)


1. Lokbroms
2. snabblossning Lokbroms (no funk)
3. Förarventil (tågbroms)
4. ? (no funk)
5. ? (no funk)
6. Nödbroms (no funk)
7. Hastighetsmätare
8. Signalhorn
9. ATC-panel (no funk)
10. Bromstryck
11. Dimmer (no funk)
12. Huvudbrytare (no funk)
13. Avbländning
14. Dimmer (no funk)
15. Strömavtagare
16. Bromstrycksvakt*
17. Kompressor*
18. kA-meter (no funk)
19. Ventilation (no funk)
20. Strålkastare
21. Instrumentbelysning (no funk)
22. Körriktningsomkopplare (reverser)
23. Tidbroms (no funk)
24. Linjespänning
25. Motorström (bra för att veta hur mycket man kan dra på utan att slira)
26. Belysning tidtabell vä (no funk)
27. Belysning tidtabell hö (no funk)
28. Belysning Förarhytt (no funk)
29. Belysning Maskinrum
30. Pådrag (throttle) i 9 steg
31. Varningslampor (vissa kommer att fungera liksom testknappen)
32. Ökad Dragkraft (no funk)
33. Reserv (no funk)
34. Ventilation*
35. Ljusbildsomkopplare (no funk)
36. Kvitteringslampa (kanske kopplas till Dörrstängning???)
37. Hastighetsbegränsare (no funk)
38. Tågvärme*
39. Nödstopp (no funk)
40. Dörrstängare (no funk)
41. Avgångssignal
42. Vindrutetorkarreglage vä (styr just nu båda)
43. Vindrutetorkarreglage (no funk)
44. Kaminval (no funk)
45. Ventilationslägen*
46. Kokplatta*
47. Kamineffektväljare (no funk)

* Kan komma att ge indikation på varninglamppanelen???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20121017_0001.jpg (184.5 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg lan_20121017_0000.jpg (180.2 KB, 163 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 18:15   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Snyggt! Men går det inte att få mer än 8 körlägen? Rc var ju avancerat för sin tid i och med att det hade steglös reglering av pådraget...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 20:40   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Snyggt! Men går det inte att få mer än 8 körlägen? Rc var ju avancerat för sin tid i och med att det hade steglös reglering av pådraget...
Med steglös menas nog att tyristorerna kunde reglera strömuttaget kontinuerligt men själva pådraget hade nog 9 lägen (0-8). Antar att på traditionellt sätt (som alla äldre lok) man fick sitta och "polla" mellan körlägena för att hålla hastigheten?).

Detta påstående styrks av lokförare Ewenson här:

"Pådragsreglage som förs uppåt/framåt för att reglera pådraget i vald färdriktning, lägen från 0 – 9, dvs inget till fullt pådrag.", ur:

http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/ (Rc3 nummer 4).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 20:52   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Med steglös menas nog att tyristorerna kunde reglera strömuttaget kontinuerligt men själva pådraget hade nog 9 lägen (0-8). Antar att på traditionellt sätt (som alla äldre lok) man fick sitta och "polla" mellan körlägena för att hålla hastigheten?).

Detta påstående styrks av lokförare Ewenson här:

"Pådragsreglage som förs uppåt/framåt för att reglera pådraget i vald färdriktning, lägen från 0 – 9, dvs inget till fullt pådrag.", ur:

http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/ (Rc3 nummer 4).
Vill minnas att när jag körde Rc4 så var minsann reglaget steglöst med, tror inte att något Rc lok har körsteg utan att dom egentligen bara ha siffrorna som någon slags representativ stege att gå efter.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 12:42   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Och med tanke på hastighetsmätaren som går upp till 180 km/h är det mer likt Rc3.

Förlåt om jag har för mycket åsikter...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 16:26   #9
JoakimE
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 14
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
4. ? (no funk)
5. ? (no funk)

16. Bromstrycksvakt*
17. Kompressor*

34. Ventilation*

38. Tågvärme*

45. Ventilationslägen*
46. Kokplatta*


* Kan komma att ge indikation på varninglamppanelen???
4. Hyttaktiveringsnyckel
5. Spärr, man lyfter denna och för bestämt upp tågbromsens handtag till ändläget för att göra ett prov om tryckluftssystemet till tågbromsen är tätt.

16. Ger endast ett pipande ljud ifrån sig för att indikera att den används, ingen visuell varning.
17. Stängs kompressorn av kommer tids nog en indikering på tablån om "Lågt tryck h-behållare"

34. Ingen indikation på tablån.

38. Indikation "Tågvärme till" lyser när tågvärmen är aktiverad.

45. Ingen indikation på tablån
46. Om jag inte minns helt galet indikeras detta på tablån med "Kokplatta till" när den aktiveras.
JoakimE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 16:39   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra JoakimE, jag har försökt få en del att fungera men det hänger på skriptet (röda lampan) som indikerar fel i just "HandleLamps" och "UpdateLamps". Vissa, som tågvärme och bromstrycksvakt fungerar medan andra som t.ex. kokplatta inte gör det. Själv "skriptanalfabet" är jag beroende av att någon välrenomerad mästerskriptare gör detta. Så ni får nöja er med det som är så länge! Men det är bra att ni postar vad ni vet och iaktar så finns allt samlat i denna tråd när den dagen kommer.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 08:02   #11
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Men fins loken med i download länken? Gp
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009