![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Bild 125 och 126_2 från min inskanning av boken. Har du boken kvar eller ska jag slänga in den, på min dropbox åt dig?
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ja, hemsk mycket tack om du gör det, jag har inte boken!
![]() |
#3 |
|
![]()
Boken på väg upp i min Dropbox.
Skickar länken, när den är uppladdad.
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
... dessa är jag intresserad av:
97 1938-03-21 1:20 Boggirälsbuss med 6-cylindrig motor 891 98 1938-04-05 1:10 Boggi till rälsbuss med 6-cylindrig motor 891 99 1938-03-14 1:20 Ramverk till rälsbuss med 6-cylindrig motor 891 106A 1936-11-01 1:20 Släpvagn (UF) – SJ UF2p 891 298 1940-02-15 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – förslag 891 382 1940-12-16 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – HSJ 891 Var satt slutljusen då?
![]() |
#5 |
|
![]()
Länk skickad.
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Följande är gjort: Det är KMWs, av Bear "trainzifierade", vagnar som jag byggt om och texturerat. Inredning, nightmesh, öppningsbara dörrar med passagerarstöd, "riktiga" fönster, valbara baggagehyllor m.m. Kopplet är STL NG Koppel av hästskotyp, låshake och säkerhetskedjor, det verkar som FJ hade denna typ av koppel även på rälsbussarna. Det som var buffertar på KMWs vagnar har flyttats upp och blivit slutljus (UF2p hade uppenbarligen slutljus eftersom den ofta gick sist i tåg, de övriga har inga synliga slutljus - kan ha suttit innanför fönstren i verkligheten men jag har valt att ha dem utanpå). Hytten till Yo1 är en hybrid från Yo6 men den är lättkörd i CAB-mode. UBFo1p och UBDo1p kommer så småningom. Tillsammans med Yop 429 (gamla motorvagn 2) var detta de typer som trafikerade "Pyttebanan" på slutet. De vagnsnummer som fanns är förberedda för möjlig växling via en skripttillägg som någon måste skriva !?
Jag skall försöka ladda upp Yo1p och UF2p idag?
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Angående kopplet ser det ut så här enligt bild från Anten-Gräfsnäs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Länk till ritningarna du nämnde finns i mailen.
Slutljus på dessa gamla rälsbussar tror jag saknas. Kan i vart fall inte se några på bilder och jag har HC-boken och SJKs Rälsbussbok. Var så pass länge sedan jag såg en på riktigt, har inte vart till Hagfors på ett tag. Möjligen om det sitter en röd lampa inne i strålkastarna? /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
... sen kanske, med Herr Hedersknyffelfotograf Bengans hjälp, nån gång en "riktig" hytt till Yo1p/Y1/Yo1!!?? 3:dje bilden visar en av mängder på hytten till Yo1/Y som Bengan suveränt fotograferat så det blir lätt att skära ut texturer. Suveränt jobbat Bengan och STORT TACK
![]()
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Det ser riktigt bra ut! Tror säkert Bengans bilder är till stor hjälp, har gjort några olika ommålningar med hjälp av hans perfekta bilder!
![]()
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
... eller snarare vagnen var ju UBFo6p 1747. de andra 3, UBFo4p 1554, UBFo9p 1723 och UBFo11p 1553 hade nog alla 4 passagerarfönster och mindre resgodsutrymme än UBFo1p (som nog aldrig funnits på "pyttebanan"). Men jag får väl säja som igelkotten när han steg av rotborsten: "Man gör sina misstag!" UBFo1p fanns säkert hos andra förvaltningar. 1747 kommer strax i Download
![]()