![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
Hur många beror på om du menar totalt eller bara just denna typ av diesellok? Totalt räknat ånglok, diesellok och ellok, smal- normal- och bredspår (bl.a. en jätteorder ånglok till Ryssland) så är det tusentals lok. Tar vi enbart rundnosar som byggdes till Danmark (My/Mx), Norge (Di3) och Ungern (M61) så är det 159 lok. Fördelningen är 59st DSB My, 45st DSB Mx, 35st NSB Di3 och 20st MAV M61 (Ungern). Reservation för någon enstaka felräkning men jag tror det ska vara rätt. Dessutom byggdes liknande lok i Belgien för Belgiska och Luxemburgska statsbanorna. Efter tjänstgöring har både norska och danska lok spridits ut i Europa. De många danska lok som kommit till Sverige är ju kända men det har även spridits danska lok till Tyskland och någon enstaka till Norge (som reservdelslok). De norska Di3 loken har också de spridits, några gick ju till Ofotbanen och kom sedan i några exemplar till Inlandsbanan. Andra Di3 lok har försvunnit till Kosovo och Sicilien. /æ |
|
![]() |
![]() |