Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-14, 22:05   #1
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
I A-hytten säger du, i B-hytten säger korvtiger, det vore bra om jag visste vem som har rätt ???
Korvtiger har nog rätt. Jag vet bara att det bara är ena hytten som har två.

Att ormboet är för att höja och sänka strömavtagarna har jag hört av en anställd på Järnvägsmuseum i Gävle då jag fick en personlig guidning av D 101.

Senast redigerad av Robert den 2012-07-14 klockan 22:07.
Robert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 23:29   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Om du kolla den ritning på Ds som jag skickade (den i tif-format) så ser du att den extra körpulten sitter i den änden som A-ändesmarkeringarna inte sitter i, alltså i B-änden. Sade guiden någonting om anledningen till att ha detta arrengemang i ena hytten, men inte den andra, Robert? Kan tycka det är lite underligt att ha en extra pult enbart för växling, vad vinner man på att slippa gå de 2 metrarna tvärs över hytten till andra sidan där förarpulten står? Enligt samma ritning så verkar denna extrapult ha samma sandningspedal som förarsidan, samt en ventil som jag tycker borde vara en extra lokbromsventil, med tanke på att pulten skulle användas vid just växling. Normalt satt ju biträdet på den sidan av hytten, men jag kan inte tänka mig någon anledning till att denne behövde extra körkontroller heller, så växling låter fortfarande troligt, men onödigt.

Ormboet, det har någonting med tryckluftssystemet att göra, och de enda saker som var styrda av tryckluft på D-loken vad jag kan komma på är bromsen och byglarna. För att vara en broms till växelpulten är det väldigt dåligt placerad, tänk själv att sträcka dig långt åt vänster och dessutom rätt högt upp för att nå den. Dessutom så tycker jag att jag kan urskilja en direktbromsventil på högersidan av hytten på ritningen, vilken är mycket mer lättåtkomlig och dessutom det enda i bromsväg som man behöver vid växling. Det är två likadana "lås", ett på var sida, båda kopplade till tryckluftsledningar, och byglarna var två till antalet och styrdes av tryckluft. Låter rätt rimligt i mina öron att dessa gick till just byglarna. Hur exakt det fungerade är jag dock fortfarande nyfiken på!

Jag har dessutom tagit mig en funderare på vår spak nummer 4, varför skulle man vilja ha en avstängningskran på ett så lättåtkomligt ställe? Det var ytterst sällan som man behövde den, som jag sade, när loken gick i "mult" eller nedkopplade så lade man oftast bara över förarventilen i mellanläget, för att fortfarande kunna nyttja bromskraften hos fordonet. Men så slog det mig att D-loken ju har två hytter, alltså borde man vara tvungen att stänga av bromsen i den ände av loket som man inte kör ifrån! Man kan ju inte ha två bromssystem igång samtidigt och mellanläget på förarventilen duger nog inte här. Det skulle förklara varför den ventilen var placerad där den var.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 08:10   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Att pantografreglagen har många lägen kan väl bero på att man skall kunna reglera tryckkraften uppåt ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 10:17   #4
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Att pantografreglagen har många lägen kan väl bero på att man skall kunna reglera tryckkraften uppåt ???
Skulle ju kanske kunna vara så att olika banor hade olika kvalité på tråden?
Ett tips kan vara att fråga på Järnvägshistoriskt Forum. Där finns det många som jobbar och har jobbat med D-lok som kan ge ett bra svar.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 16:54   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det mesta på plats i hytten ...

... men ännu fattas signallinan och ev. reglage till pantograf-ormboet. Sedan börjar det mödosamma arbetet att få allt att fungera som jag tänkt men jag har ju gott om tid till hösten ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 17.jpg (78.2 KB, 222 visningar)
Filtyp: jpg 18.jpg (101.7 KB, 221 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-15 klockan 17:55. Anledning: signallina och pantohandles
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 17:03   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Supersnyggt LAn, en höjdare när det blir klart
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 17:57   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Supersnyggt LAn, en höjdare när det blir klart
Tack bjornl, du har ju din Mallet och jag mina D-lok, så arbetslösa lär vi aldrig bli
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009