![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
2: Det fungerar som en snabblossningsventil, till exempel, vi har en liknande konstruktion på T23:an, där du drar den mot dig för att snabbare tömma bromscylindern så att du kan få igång loket, annars tar det längre tid om den ska tömma sig själv. 3:Jag tror det där är nödbromsventilen, dvs, när du drar den så tömmer du huvudledningen på luft och bromsarna går till maximal verkan. 4: Om jag inte minns fel så kan man stänga huvuledningen på fordon som går obromsade i transport, men detta har nog någon annan bättre koll på. 5: Jo, jag håller med dig. 6,7: Jo, man hamnade rätt högt, och jag tror man hade fotstöd för att benen inte bara skulle hänga. För när man kollar bilderna så är det ju i stort sett bara ett stycke järn och ingen synlig funktion, därför utgår jag ifrån att det endast är fotstöd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
|
![]()
Hej!
Om "Dödmansgreppet" har jag upptäkt att det är högra handen som trycks ner på gasreglaget. Hoppas jag har rätt. ![]() Oj! Vilken obekväm arbetsställning för lokföraren att köra loket och helt oskyddad mot dagens. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... med de röda kranarna. Det är väl så att om de står tvärs mot ledningen så är det stängt och om de står längs med ledningen är det öppet (logiskt?)? Det är viktigt att reda ut sånt här innan man börjar försöka "config-koda" det hela.
Att det blir en del jobb kan ni se av dessa bilder, mängden a.xxx där reglage och mätarvisare skall sitta. När alla reglage och visare är gjorda tar jag in dom i hytten och justerar dom mot a.xxx och sparar sen reglaget/visaren + a.xxx som en egen fil så blir det lätt att få det rätt orienterat i koordinatsystemet. Pussgurkans bilder har blivit ett lyft för hela hytten. Sådana bilder är fotograferade så att det är rel. lätt att göra texturer av dom. Nu återstår de röda kranarna och lite annat innan sammansättningen kan börja. Någon lovade mig rätt stolar också, så jag äntligen kan slänga ut X9ans, för så bekvämt får man inte sitta och "päsa" i ett gammalt D-lok ! Tack alla som hjälper till ! Totte, du kan möjligen skönja dödmansgreppet på pådraget på bilderna. Höger hand var pådragshand, Vänster hand var bromshand och vänster ben tydligen sandben. Höger ben användes väl till att sparka på saker som trilskade ?-}
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |