![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag tror helt enkelt att Blender och 3ds hanterar objektsorientering på olika sätt, eller så skulle det kunna vara att exportrarna fungerar på olika sätt, där 3DsMax's exporter tar hänsyn till hur objekt är roterade och så vidare, medans Blenders bara noterar varje vertex's position och exporterar den. Dock finns det något som heter Reset Rotation and Location i Blender vilket är något som jag antar motsvarar Reset X-Form, men jag har bara behövt det när jag arbetet med icke Trainzrelaterade saker.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Javisst använder jag gamla skruttiga Gmax. jag antar att man kan råka ut för sådant här då. Nå det går ganska bra, fast långsamt. Jag håller på att leta rätt på exakt vilken del av meschen som strular. De goda nyheterna är att det som inte syns på bilden framgångsrikt är exporterat in i Trainz. Någonstans i den del av meshen som är markerad finns felet. Bara jag hittat det så får jag radera den delen och göra om. Inte så farligt ![]()
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Framgång till slut!
![]() ![]() Nej det var ingen explosion utan bara jag som jagade fel. Nu till slut är alla detaljer på plats och jag kan gå vidare med boggies. Hm. jag inser at jag kanske inte kan göra som jag tänkt och ha en rörlig främre boggie för STL systemet är ju anpassat för at ha koppel och luftslangar på lokets asset och inte framboggien.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Borde man inte kunna lägga a.koppela i boggin som a.r.main/a.koppela och anropa koppel och luftslangar ifrån boggins config. Värt att testa!? /edit/ Om du gör fast framboggi så blir det ju bara en halvMallet och det vore ju väldigt synd!? Så jag gjorde lite experiment med en nedlagd Z65 (se bilder). Jag flyttade a.koppela till framboggin enl. ovan och lade den 5m framför boggicentrum, sedan flyttade jag koppel och luftslangar från lokets config till framboggins, kopierade skriptet och ändrade till Class Bogey, men animationerna fungerar inte för detta har nog inte Svenolov implementerat i sitt skript för bogey. Jag vet inte om Svenolov har tid med detta men en MsBogey -class skulle ju vara önskvärt för just Malletmaskiner men även till mina motorvagnar för då skulle koppel och slangar hamna rätt. Jag skickar det jag gjort med Z65 till dig och Svenolov så får vi se vad framtiden bär i sitt sköte !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-07-10 klockan 10:48. Anledning: Experiment |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Stort tack LAn, jag hoppas vi kan lösa detta. Vi har ju lite tid på oss för malleten lär inte bli klar i brådrasket. Nåja, nån beta att leka med kan nog komma relativt snart men den slutliga versionen dröjer nog ett antal.... månader till. Jag tänker mig att börja med en rörlig framboggie men alla attatchment points kopplade till loket vilket iofs. ger lite lustiga effekter om man tittar noga. Så får vi hoppas att vi kan lösa detta senare.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-07-10 klockan 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Till slut så lyckade det mig att få ordning på saker och ting
![]() ![]()
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |