![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
En Z4p var ett lok med två drivande axlar, 891mm spårvidd och en effekt på 120-299kW. Även de lok som SJ beställde såg olika ut, en äldre kantigare modell och en nyare sportmodell, med lite mera strömlinjeformad korg och rundare former. Anledningen till att man gick efter effekt och inte efter utseende var för att man när man lade tidtabeller bara var intresserad av hur stor vagnvikt ett lok kunde dra på en viss bana och om man då delade in efter effekt så spelade det ingen roll vilken individ i litterat som fick dra tåget den dagen, men kunde vara säker på att den klarade det. Jämför med min normalsektion för 891mm så sticker både Yo1 och Y(d) utanför, den sistnämnda dock bara marginellt, tanklocket till exempel.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |