Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-13, 23:17   #1
Mikey
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
För att klara uppkörningen kan jag säga att det är en mycket god idé att iaf ta nån körkektion. Kontrollanterna tänker på mycket smågrejer som man lär sig på körskolan..
Vad jag har hört är det där upp till var och en. Jag har snackat mycket med kompisar som tagit körkort och har på så sätt fått veta de flesta tips. Nu är det i varje fall ändå för sent att boka någon lektion.

Senast redigerad av Mikey den 2012-06-13 klockan 23:18.
Mikey besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 00:22   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Mjo, det är klart att du kan ha lärt dig det dom tittar på, men man vet ju aldrig! Du kan köra jättebra bil, men kanske inte tittar ordentligt i backspegeln, och blir kuggad på det.

Mina viktigaste tips:
- Sträva alltid efter att hamna i högerfil efter rondell, dvs byt fil i rondellen. Om du inte vet att du ska vänster i nästa rondell/korsning.
- Kolla JÄTTEMYCKET i backspeglarna. Mycket och ofta. Innan högersväng kollar du mitten, höger, ev död vinkel om du ska korsa trottoar/cykelbana och sedan svänger du. Innan vänstersväng, mitten, vänster, sväng!
- Planera din körning noga. Försök att inte stanna innan rondeller t.ex, kolla efter lucka tidigt och försök att glida in utan att stanna. Måste du stanna så gör för allt i världen det Samma sak vid rödljus, ser du att det är rött, ta ner på farten och gör det du kan för att slippa stanna.
- TÄNK PÅ HÖGERREGELN i korsningar i villaområden osv. Lätt att glömma!
- Tänk på att du måste kunna backa runt hörn, det kollar dom på de flesta uppkörningar.
- Ha bra uppsikt och koll, missa inga gångtrafikanter som är på övergångsställen osv.
- Hoppa växlar om det är bra sikt. 2-4 i tätort och 3-5 på landsväg/motorväg.

Du kanske redan kan allt detta, då är det bara att köra. Men ta det lugnt, håll hastigheter och gör inget dumt så ska det nog gå bra
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2012-06-14 klockan 00:23.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.