![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]() Citat:
Det är så jag gjort för att få fram röken i ovanstående bilder. Råd: kolla in Trainz CCG dokumentation så kommer du att förstå vad de olika parametrarna definierar upp. Men, nu vill jag minska rökflödet undan för undan i stillastående läge och då får man ta till Trainz script språk. Jag håller på med detta och försöker hitta bland ALLA metoder lämpliga funktioner att utnyttja. Gav upp och vände mig till Trainz forum och fick ett svar, som hjälpte mig. Så nu har jag funnit de rätta metoderna, som åtminstone finns i TS10. Det "svåra" är att hitta i script biblioteket, men ökad erfarenhet hjälper ju...... Så, nu har att göra en stund framöver, men KUL är det! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Vet nu hur reglera röken vid stillastående lok och infört följande faser:
1. Just stoppat. (bild1) 2. Längre uppehåll > 1 minut (bild2) 3. Långt stillastående > 5 minuter?? (bild3 där jag kommer att göra röken ännu mer genomskinlig) Kanske blir nån ytterligare fas.....Får se...... Funderar också på att lägga in släckning/påeldning av lok, som styrs av er själva. Dock tror jag inte att vi inför de riktiga tiderna då det tog LÅNG tid för dessa procedurer...... ![]() Observera då att jag börjar med ENDAST rökutveckling vid påeldning. Kanske i ett senare skede också reglerar ångtrycket.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Mycket imponerande och kreativt! Ser verkligen lovande ut!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
ojojojoj
![]() ![]() ![]() Möjligheterna verkar ju vara oändliga!! Tack vovven för ditt engagemang! Snyggt blir de och tack ska du ha ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Bra jobbat! Ser bra ut det där!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Med dina, och Lennarts & bjornl's ånglok, så har vi nog fler RIKTIGA sådana hör på forumet, än vad hela DLS kan erbjuda
![]() ![]() SNYGGT JOBBAT.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Mycket intressant "forskningsjobb" du gör, Vovven47. Hoppas du dokumenterar detta så det kommer oss andra, som fastnat i "smokecontainerna", till del! Jo, påeldning av ett ånglok var en långdragen procedur över många timmar. Det knäpper och låter ordentligt om panna och eldstad och allt måste ske långsamt annars spricker det och börjar läcka. Jag misstänker att påeldning av ett R-lok var ett hårt och krävande arbete i 4-6 timmar. Malmbanans tidiga elektrifiering kanske har sin förklaring i detta ?
Bravo!!!!! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |