Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-11, 09:12   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Egonrow Visa inlägg
en liten fråga ställer jag här...
jag är långtifrån bra på nåt med scripting och div 3d-jobb men detta med röken?! är det nåt du har ändrat i configen eller är det "djupare" än så?

I övrigt så ser bilderna grymt läckra ut!!
Om du studerar filen config.txt och letar upp parametern smoke0 så kan du kolla in dess underparametrar, där du ställer in lämpliga värden.
Det är så jag gjort för att få fram röken i ovanstående bilder.
Råd: kolla in Trainz CCG dokumentation så kommer du att förstå vad de olika parametrarna definierar upp.

Men, nu vill jag minska rökflödet undan för undan i stillastående läge och då får man ta till
Trainz script språk. Jag håller på med detta och försöker hitta bland ALLA metoder lämpliga funktioner att
utnyttja.

Gav upp och vände mig till Trainz forum och fick ett svar, som hjälpte mig.
Så nu har jag funnit de rätta metoderna, som åtminstone finns i TS10.
Det "svåra" är att hitta i script biblioteket, men ökad erfarenhet hjälper ju......
Så, nu har att göra en stund framöver, men KUL är det!
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 10:59   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Vet nu hur reglera röken vid stillastående lok och infört följande faser:
1. Just stoppat. (bild1)
2. Längre uppehåll > 1 minut (bild2)
3. Långt stillastående > 5 minuter?? (bild3 där jag kommer att göra röken ännu mer genomskinlig)

Kanske blir nån ytterligare fas.....Får se......

Funderar också på att lägga in släckning/påeldning av lok, som styrs av er själva.
Dock tror jag inte att vi inför de riktiga tiderna då det tog LÅNG tid för dessa procedurer......
Observera då att jag börjar med ENDAST rökutveckling vid påeldning. Kanske i ett senare skede också reglerar ångtrycket....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (102.1 KB, 159 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (170.9 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (87.5 KB, 161 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 11:07   #3
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Mycket imponerande och kreativt! Ser verkligen lovande ut!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 11:51   #4
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Standard

ojojojoj

Möjligheterna verkar ju vara oändliga!! Tack vovven för ditt engagemang! Snyggt blir de och tack ska du ha
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 16:29   #5
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Bra jobbat! Ser bra ut det där!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 17:21   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Med dina, och Lennarts & bjornl's ånglok, så har vi nog fler RIKTIGA sådana hör på forumet, än vad hela DLS kan erbjuda .
SNYGGT JOBBAT.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 17:55   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Fantastiskt bra jobb !!!!

Mycket intressant "forskningsjobb" du gör, Vovven47. Hoppas du dokumenterar detta så det kommer oss andra, som fastnat i "smokecontainerna", till del! Jo, påeldning av ett ånglok var en långdragen procedur över många timmar. Det knäpper och låter ordentligt om panna och eldstad och allt måste ske långsamt annars spricker det och börjar läcka. Jag misstänker att påeldning av ett R-lok var ett hårt och krävande arbete i 4-6 timmar. Malmbanans tidiga elektrifiering kanske har sin förklaring i detta ?

Bravo!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009