| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#121 | |
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 ![]() Andra problemet ser ut som så här ![]() För att jag ska få allt i rätt skala, så måste jag skala upp allt rätt ordentligt i 3Ds max, och gör jag det inte, vilket jag inte behövt göra tidigare för mina andra boggier, så syns dom inte alls. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-05-20 klockan 10:48.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#122 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Om det inte är det kan det vara att du "glömt" göra Reset X Form på boggien. Avlänka allt och gör Reset X form och collapse all på alla delar och dummies, och länka ihop det hela, exportera och prova om det hjälper ! Lutar åt det senare eftersom hjulen hamnar där dom gör! 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2012-05-20 klockan 10:52.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#123 | |
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Men problemet är att jag har kollat mina a.bog och kört reset x form.. Men problemet kvarstår.. Provat att göra om allt ifrån grunden 4 gånger efter varandra nu, men problemen kvarstår, börjar fundera på om det kan fel när man exporterar animerade filer med deras beta plug-in för 3Ds max 2012.. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-05-20 klockan 11:07.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#124 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#125 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu har jag inte koll på max men precis det där brukar hända mig i Blender och jag lägger på modifierare typ skalning och förflyttning utan att applicera dem på modellen. Jag vet inte om det finns något liknande med modifiers i Max som kan spöka, eller om det egentligen är samma grundtips som Lennart kom med.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#126 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nya problem.. 
		
		
		
		
		
		
		
	När jag försöker läsa in min ny exporterade Mesh för loket, så får jag följande meddelande! "Error: Unable to load indexed mesh 'kuid 289028 100009\tb.im'" Försökt med allt jag kan komma på, och inget löser problemet, några förslag?  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#127 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Du har väl rätt version till din dator Win32 eller x64 (bara en tanke!) 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2012-05-20 klockan 15:30.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#128 | |
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Det är väldigt underligt, eftersom det bevisligen fungerande fint innan att exportera loket..  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#129 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Eller nåt kan ha blivit korrupt, har du provat att lägga in exportern på nytt? Om det funkade förrut så måste ju nåt ha hänt!? 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2012-05-20 klockan 16:40.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#130 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu har jag fått ordning på det! 
		
		
		
		
		
		
		
		
			Så nu borde Ekan kunna få sig en första version att leka runt med när han finner tid till det, så att vi får bra texturer för loket med, så ska jag lösa en del buggar i meshen. Sedan tackar jag Lennart för enastående hjälp med att få boggierna in i simulatorn! ![]() /Marcus Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-05-22 klockan 18:57.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#131 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2004 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 797
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Som vanligt, snyggt! Och härligt för Trainzanvändare att det löste sig med modellen ^^
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#132 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  ), om man får en sån där skönhet att "leka" med ![]()  .
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#133 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... när dessa lok var i insats hade SJ betydligt mindre vinterproblem än idag. Loktypen är unik så tillvida att den hade egen medförd vändskiva, men att de gick motkopplade som på Marcus bild var nog vanligt när snön vräkte ner !? Och kul att Marcus fått ordning på exportern ! 
		
		
		
		
		
		
			En "vansinnig" idé som slår mig är att det kanske skulle gå att animera sidoplogarna som boggier så att dom fälls ut och ned på nåt sätt beroende av hastigheten !!?? "Animdist" kan ju användas till annat än ett hjulvarv!? 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2012-05-22 klockan 21:30.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#134 | |
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Nu för tiden är det standard att loken går kopplade så här i största möjliga utsträckning då det krävs dubbel bemanning på loken när dom går som ensamt lok i backgång, då man måste ha en signalgivare på biträdesplatsen på grund av den dåliga sikten i loket.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#135 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2007 
				Ort: Ostfreesland/Tyskland 
				
				
					Inlägg: 588
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Will there be this locomotive also for RailWorks / Train Simulator 2012 ?
		 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |