![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Att spåravbrott är viktigt framgår väl klart av ovanstående citat. Det uppkommer i allmänhet genom feldragning av banan (se Ekans inlägg tidigare i den här tråden). Hur de uppkommer när banan är rätt dragen vet jag inte. Ett par frågor, främst riktade till Svenolov men också till andra kunniga, men först en kort överblick. Spåravbrotten syn bäst i minikartan när den uppförstoras kraftigt. De är lokaliserade till splines. I TRS 2012 låter ett spåravbrott som en smattrande ljud när lok passerar. Spåravbrottet kan tas bort genom att göra en move (vad det nu betyder?), lärdom av en årsgammal lektion. Jag har prövar olika sätt i andra TRS-versioner. Man kan exempelvis ta bort splinen som orsakar spåravbrottet genom olika metoder, man kan ta bort ett banavsnitt som är rent på båda sidor och man kan ta bort hela banan, som jag praktiserat. Problemet är att när man eliminerar ett spåravbrott så förflyttas det. Man hamnar i en ond cirkel. Så till frågorna; Jag föreställer mig att det äldre signalsystemet är robustare. Om man exempelvis inte har spåravbrott mellan två försignaler (norr och söder), då bör väl signalsystemet fungera? Har man ett spåravbrott mellan signalerna måste det exporteras ut på linjen. Men hur fungerar spåravbrotten i det moderna systemet med blocksignaler? Och vad kan man göra? Jag har dessutom kollat noga hur loken fungerar. I de versioner jag testat – 2009 vers 3.3 och 2010 SP3 – händer inget. Det är kanske som för Öresundsbron där man har ett 40 meter långt ledningsavbrott för att lösa övergången mellan svenskt och danskt elsystem. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]() Citat:
Jag har själv råkat ut för samma sak. Och det hände, när man som ekan skrev. Inte drog spåren på samma håll. Fråga? När du använder "move verktyget" Får du fram en x-tra spline då. Om du tänker dig. Som du skulle gjort en växel ? Som på bilderna under.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2012-04-06 klockan 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
På blocksträckor så blir det stopp på hela blocksträckan (från ublsi till nästa motsatta ublsi). Även mellanblocksignaler (mblsi) påverkas. När jag passerar ett spåravbrott så spårar tåget ur. Om dom inte gör det hos dig, så tror jag (liksom baloo406 ovan), att dina spåravbrott är något annat. EDIT: Du säger att "felet" flyttar sig, och det är ju väldigt typiskt för tracksideobjekt (kanske en växel) när man lägger till eller tar bort splinepoints.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-04-06 klockan 16:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Den enda urspårning jag råkat ut för var ett skenande Ds-lok sonm krossade en stoppbock, rutschade över baseboarden och försvann över kanten. Mina semaforer fungerar utmärkt liksom växellyktorna. Däremot har jag fått en signal från Vovven47, adress varma breddgrader, att hans semaforer inte fungerar. Det skall undersökas. Loken rullar på i god Svenolov/LAn/Korvtiger-anda.
Något ljud finns inte (har, förlåt hade, 2009 ver 3.3) när loken passerar de anmälda spåravbrotten. Drar ut ett spår från den syndiga splinen, dödar spåret och sedan den återstående växelmarkeringen. Är det spöken jag jagar. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
![]()
Spåravbrott kan tydligen ge upphov till olika beteenden.
För mej har inte tågen spårat ur, och gick att köra manuellt utan problem, utan att man märkte något alls, som ljud t.ex, när man passerade ett "brott". Däremot är garanterat signalsystemet som sagt, utslaget någonstans på linjen om det rör sej om "riktiga" brott. Snabbaste och enklaste sättet att få vet om du jagar spöken eller inte: Sätt ut ett lok i början på banan, och välj "Drive to XXXX", rör det sej inte ur fläcken, så har du ett, eller flera, brott någonstans. EDIT: Glömde att fråga: Har du provat varianten med "Replace assets", har ett SVAGT minne av att det löste problemet för mej en gång, kan ju vara värt ett försök om inte annat.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2012-04-06 klockan 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Det har väl att göra med "startup regeln" i Surveyor att göra. Det finns väl någonting som heter "derailment realism" eller liknande, har jag för mig. Om den optionen är vald så spårar tåget ur vid rälsbrott.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
du får skaffa bättre spårsvetsare
![]() |
![]() |
![]() |