Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-26, 00:49   #1
Emmy
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Question Hej, en snabb fråga.

Tänkte dra igång med trainz igen efter ett långt uppehåll. Men jag har stött på ett problem hur gör jag för att importera äldre CDP-filer till TS2012?

Jag körde TS2006 förut men jag tyckte att det var dax att skaffa ett nyare spel. Så jag köpte TS2012 för ett tag sedan, men det blev inte så mycket spelande.

Men när jag registrerade mig här och såg alla svenska härliga modeller som man kunde ladda ner till trainz, ja då blev jag mycket sugen att börja bygga svenska landskap.
Så nu när jag har sportlov och har hur mycket tid som helst då tänkte jag köra lite trainz. Så vad jag gjorde var att jag började ladda ner era fina modeller och jag laddade ner ALLT som behövdes för att de skulle fungera.

Jag öppnade upp CM och förde in filerna i TS2012 allt fungerar bra. Sedan startar jag spelet och ska titta på ldet jag laddat hem och då upptäckte jag att de sakerna har fått en röd text och era modeller är osynliga.

Detta var inte någon rolig syn, jag öppnar upp CM igen och ser då att allt jag laddat ner har fullt med gula och röda utropstecken, samt gula pusselbitar med ett frågetecken mitt i pusselbiten.

Jag har nu försökt lösa problemet på alla möjliga sätt men det blir inte bättre. Samma problem finns kvar ändå. Jag har även googlat runt för att försöka hitta en lösning på problemet men det går inte så bra.

Någon här som vet vad jag har för fel med mitt trainz? Hoppas det går bra att fråga och be om hjälp här på forumet? Tack så hemskt mycket om någon kan hjälpa mig.

Förlåt om jag skriver otydligt men jag börjar bli rätt så trött...
Emmy besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 09:02   #2
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej och Varmt Välkommen till Trainzvärlden igen.!

Högst upp bland alla trådarna här på "Allmän om Trainz" finns lite saker att titta på. Bland annat detta: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29264
Kanske du finner någon hjälp där.
Jag hade samma problem. Se länk här: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....4&postcount=30
Hälsningar
Gammal 2012-02-26, 09:48   #3
Emmy
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej och Varmt Välkommen till Trainzvärlden igen.!

Högst upp bland alla trådarna här på "Allmän om Trainz" finns lite saker att titta på. Bland annat detta: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29264
Kanske du finner någon hjälp där.
Jag hade samma problem. Se länk här: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....4&postcount=30
Hälsningar
Hej, enligt dig så var ditt problem att du hade glömt att markera rutan "Enable compatibility mode for older content" som finns i Options - video settings. Jag försökte nu göra samma sak i mitt TS2012 men den rutan finns inte i mitt trainz. Eller finns den där fast under ett annat namn?

Där rutan "Enable compatibility mode for older content" fanns i ditt tranz ja där finns det en ruta "Show names in multiplayer" i mitt spel.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild2 Trainz.jpg (180.3 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg Bild1 Trainz.jpg (236.6 KB, 100 visningar)

Senast redigerad av Emmy den 2012-02-26 klockan 09:52.
Emmy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 09:55   #4
rac_hammer
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

om jag minns rätt tror jag någon nämnde för mig att i 2012 finns inte compatibility mode... inte än iaf men kommer nog efter nån update men är itne säker på att det går ännu men finns nog andra som har bättre koll på detta än jag...
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 10:19   #5
Emmy
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
om jag minns rätt tror jag någon nämnde för mig att i 2012 finns inte compatibility mode... inte än iaf men kommer nog efter nån update men är itne säker på att det går ännu men finns nog andra som har bättre koll på detta än jag...
Men det står ju på fodralet "Backward compatible with TS2010 content"
Gammal 2012-02-26, 11:20   #6
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emmy Visa inlägg
Men det står ju på fodralet "Backward compatible with TS2010 content"
Hej Emmy.

Det stämmer att TS2012 är compatibelt med TS2010. Men den knappen( "Enable compatibility mode for older content") du letar efter finns inte längre. Men objekt som är gjorda för TS2010 och även TS2009 fungerar i 12:an. Ner till Version 2.7.

Det finns även saker som fungerar även om version nummert är under 2.7.
Men det är ett lotteri att ladda hem äldre saker. En del fungerar direkt, andra blir ren katastrof.
Gammal 2012-02-26, 13:45   #7
Emmy
Medlem

Standard

Nä, näe det funkar fortfarande inte vad är det här för skit. Trainz måste vara det krångligaste spelet som finns.

Varför tog man bort den där lilla rutan "Enable compatibility mode for older content" vad var det bra för?

(Ingen ilska riktad mot er, så ni vet det)
Gammal 2012-02-26, 14:19   #8
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Emmy, vad är det som du har problem med? Kan du visa det med några screenshots. Så blir det enklare att förstå.
Gammal 2012-02-26, 14:36   #9
Emmy
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Emmy, vad är det som du har problem med? Kan du visa det med några screenshots. Så blir det enklare att förstå.
Problemet är att jag inte får in det svenska materialet som jag laddar hem i TS2012. De saker som jag laddat hem får en röd text och blir helt osynliga. I CM har alla saker som jag laddat hem fått en massa utropstecken och röda och gula pusselbitar som visar att det saknas kuids, vilket det inte ska göra eftersom jag laddat ner allt som behövs.

Ska försöka fixa några screenshots.
Gammal 2012-02-26, 14:42   #10
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Skärmdumpen jag visade var från Trainz 2010. Det är nog riktigt som det sägs i andra inlägg - det finns ingen ruta för "Enable compability mode....." i Trainz 2012. Precis som Baloo säger så skall äldre saker kunna tas in i 12-an men det är inte säkert att allt fungerar felfritt för det. Om sakerna är skapade i versioner innan 2.7 så stöter det på problem.
Jag har själv haft dåliga erfarenheter av detta och gått tillbaka till 2010 igen. Väntar på nästa version av Trainz - 2013 eller vad det nu blir och hoppas på bättring. Men man vet aldrig...
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09.