Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-23, 20:43   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ocvn Visa inlägg
Bruker denne ruten Super Elevation ?
Menar du doserade kurvor ?

Nej det har jag inte sett.

Eftersom jag tröttnade på rutten, så har jag avinstallerat den, för att inte RW skall vara så tungladdat,
Har märkt att ju fler rutter man lägger in, ju lôsigare laddar spelet
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 21:03   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Har märkt att ju fler rutter man lägger in, ju lôsigare laddar spelet
Det var intressant! Har tagit bort Hamburg-Bremen. Känns lättare!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 17:33   #3
ocvn
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Kongeriket Norge
Inlägg: 226
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Menar du doserade kurvor ?

Nej det har jag inte sett. …
Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Vad jag har sett, så är det doserade kurvor, ja
Ja, det var doserte kurver jeg tenkte på To veldig motstridende utsagn her … jeg har prøvd å søke på youtube for å kunne se banen, men kan ikke si at jeg har oppdaget noe som tilsier at den har doserte kurver … og dere to har tydeligvis Woodhead Line da … ikke er det så farlig heller
__________________
ocvn
ocvn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 19:15   #4
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ocvn Visa inlägg
Ja, det var doserte kurver jeg tenkte på To veldig motstridende utsagn her … jeg har prøvd å søke på youtube for å kunne se banen, men kan ikke si at jeg har oppdaget noe som tilsier at den har doserte kurver … og dere to har tydeligvis Woodhead Line da … ikke er det så farlig heller
Det är ju så, att det är svårt att se doseringen eftersom den är såpass liten. Hastigheten är runt 50-70 mph som max med ganska stora kurvradier. Doseringen finns alltså där, men är inte särskilt tydlig.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 20:07   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Jag kollade noga, men kunde inte se några doserade kurvor.
Det finns nästan inga kurvor, dom som är där har så stor radie att det inte märks. På sista bilden har jag försökt se om spåren lutar, men det är omöjligt att se.
Jag läste hela PDF manualen 34 sidor, men där nämns inget om Super Elevation
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-02-24 klockan 21:25.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:25   #6
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Jag kollade noga, men kunde inte se några doserade kurvor.
Det finns nästan inga kurvor, dom som är där har så stor radie att det inte märks. På sista bilden har jag försökt se om spåren lutar, men det är omöjligt att se.
Tänk på att kurvor där hastigheten är låg, sällan brukar vara doserade.
Men jag ska ta en ny titt, jag kanske har sett i syne?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:33   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Tänk på att kurvor där hastigheten är låg, sällan brukar vara doserade.
Men jag ska ta en ny titt, jag kanske har sett i syne?
Hehe, om du kan visa en bild på det, så skall jag äta upp min hatt
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:58   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Tänk på att kurvor där hastigheten är låg, sällan brukar vara doserade.
Ödmjukt, skulle jag då vilja be att få opponera mig...

Nog är det rälsförhöjning ute på linjen allt, även om hastigheten är låg. Här mellan Bofors och Nora, typiskt när banan var i "skarp drift" var det 70 km/t för rälsbuss och 50 km/t för loktåg, i min värld ganska låg hastighet. Radier som snävast 280m om jag minns rätt. Och rälsförhöjning är det definitivt på alla kurvor, ganska mycket på sina ställen. Här både riktar och stoppar vi banan för några år sedan.

Nu hade det inte riktigt med Woodheed-rutten direkt att göra, ber om ursäkt till trådskaparen, men kunde inte hålla trutan... nu igen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ralsforhojning.jpg (242.6 KB, 46 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 22:30   #9
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Kommer med ett till exempel, på Siljansbanan mellan Mora-Noret och Siljanssågen finns det en mycket kraftig kurva med STH60, som är rejält doserad.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 22:42   #10
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Rälsförhöjning förekommer iprincip i alla kurvor med anledning av:
Komfort
Fordonet kan välta
Fordonet kan klättra över ytterrälen
Samt att spåret kan förskjutas i sidled.

För den totalt ointresserade anordnas rälsförhöjning enligt:
h=V^2*1500/R*9,81*3,6^2
Där hastigheten är i km/h tack vare 3,6^2 i nämnaren, 1500 är spårvidden i normalspår grovt förenklad. R, cirkulärkurvans radie och 9,81 är gravitationskonstanten.
Vi kan även härleda det här till 11,8*V2/R så blev det genast mycket enklare.

Dock så är växlar "alltid" i rakspår. Detta blev vääääldigt OT men nu kanske alla känner sig lite visare en fredagkväll...
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2012-02-24 klockan 22:43.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009