Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-18, 16:49   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Någon större brist på fina svenska ånglok, lär vi nog inte lida av, tack vare dej .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-18, 17:54   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Vill Du åka "öppet!?

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Någon större brist på fina svenska ånglok, lär vi nog inte lida av, tack vare dej .
Ekan:
Nä, det går av bara farten nu!

Jag vet att du har en förkärlek för att åka "öppet" så jag visar några bilder på Litt Y Cabriolet, när hytten är gjord blir den en Sedan. Men detta ger ett utsökt tillfälle att kolla att förarn inte hänger i luften t.ex, sen skall man väl egentligen ha en snygg böna som "eldare" när man kör Öppet och då sitter det inte fel med en sen kvällstur, eller hur ?-)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111018_0000.jpg (96.1 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111018_0001.jpg (98.6 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111018_0002.jpg (68.8 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-18, 19:52   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking "Ett litet steg för människan men ett stort steg för mänskligheten"

Den saknade hytten gjorde att lokföraren kom ner på jorden (eller iallafall på golvet)!

Nog tjôtat för idag!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111018_0000.jpg (97.2 KB, 119 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 18:47   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 111019 Det mesta klart?

Plockat på och mappat hela dan, nu återstår kollasten, fixa skuggan och en plausibel axeltrycksskylt på fredag. Nu ser inte Yngve så ynklig ut längre, eller hur?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111019_0001.jpg (103.7 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111019_0002.jpg (101.0 KB, 94 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 19:56   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag har följande uppgifter:
Y 989-992 Axel I: 13.3 ton Axel II: 14.3 ton Tot vikt: 27.6 ton Vatten 2.4 kbm Kol 0.8 ton
Y 993-998 Axel I: 13.5 ton Axel II: 13.4 ton Tot vikt: 26.9 ton Vatten 2.4 kbm Kol 0.65 ton

Slidstyrningen, enligt Gölsdorfs modell visade sig mindre hållbar, så alla lok förutom nummer 995 skrotades mellan 1933-1938. Samtliga lok byggdes 1909, så karriären blev inte så lång för dem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 20:20   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt.
Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör.

Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 22:51   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt.
Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör.

Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan:
Enligt följande post på Järnvägshistoriskt forum, http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=91171 , så hade litt Y bara ungefär motsvarande 290 hk. Så jag kan förstå att det var lite klent.

När det gäller modellen så är den ytterligare en fantastisk modell på rekordtid.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 22:02   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nu ser inte Yngve så ynklig ut längre, eller hur?
Nää, nu ser det lika propert ut som alla dina andra ånglok gör, skitsnyggt m.a.o. .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009