![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Någon större brist på fina svenska ånglok, lär vi nog inte lida av, tack vare dej
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Nä, det går av bara farten nu! Jag vet att du har en förkärlek för att åka "öppet" så jag visar några bilder på Litt Y Cabriolet, när hytten är gjord blir den en Sedan. Men detta ger ett utsökt tillfälle att kolla att förarn inte hänger i luften t.ex, sen skall man väl egentligen ha en snygg böna som "eldare" när man kör Öppet och då sitter det inte fel med en sen kvällstur, eller hur ?-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den saknade hytten gjorde att lokföraren kom ner på jorden (eller iallafall på golvet)!
Nog tjôtat för idag!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Plockat på och mappat hela dan, nu återstår kollasten, fixa skuggan och en plausibel axeltrycksskylt på fredag. Nu ser inte Yngve så ynklig ut längre, eller hur?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag har följande uppgifter:
Y 989-992 Axel I: 13.3 ton Axel II: 14.3 ton Tot vikt: 27.6 ton Vatten 2.4 kbm Kol 0.8 ton Y 993-998 Axel I: 13.5 ton Axel II: 13.4 ton Tot vikt: 26.9 ton Vatten 2.4 kbm Kol 0.65 ton Slidstyrningen, enligt Gölsdorfs modell visade sig mindre hållbar, så alla lok förutom nummer 995 skrotades mellan 1933-1938. Samtliga lok byggdes 1909, så karriären blev inte så lång för dem.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt.
Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör. Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
När det gäller modellen så är den ytterligare en fantastisk modell på rekordtid. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Nää, nu ser det lika propert ut som alla dina andra ånglok gör, skitsnyggt m.a.o.
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |