![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Om vi pratar svenska förhållanden så är hjälplok eller hjälpfordon sådana som skickas ut som VUT för att hämta ett havererat tåg. Det du tänker på är nog närmast koppellok, eller pålok.
Koppellok eller multipellok är när man använder flera lok för att öka dragkraften, dessa kan antingen köras av varsin förare eller multipelkopplas och köras från det främre av loken. Normalt sett går dessa främst i tåget, men det finns undantag tillexempel uppsalapendeln som körs med ett RC lok i varje ände och multipelstyrning genom hela tåget. Pålok handlar om att man skjuter på med ett eller möjligen flera lok för att komma upp för en backe som kräver extra dragkraft, dessa går sedan tillbaka till utgångsstationen när tåget har kommit upp för backen. Av naturliga skäl går dessa då sist i tåget. Om man tittar på tillexempel USA där man kör längre tåg så är det inte ovanligt att man kör med flera lokgrupper, fram - mitten - bak tillexempel. Antingen med förare i varje grupp eller med grupper radiostyrda ifrån första loket.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |