Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Visa resultat för omröstning: Vad bör hända med Cx efter att C30 kommit?
Låt Cx vara kvar och köra tillsammans med C20+C30 en längre tid 19 45.24%
Skrota de Cx som är i sämst skick, men låt övriga vagnar köra tillsammans med C20+C30 7 16.67%
Skrota C6 men låt C14 köra tillsammans med C20+C30 1 2.38%
Bevara endast de Cx i bäst skick 3 7.14%
Bevara endast de Cx i bäst skick i reservtrafik 7 16.67%
Bort med Cx! Ju förr desto bättre 5 11.90%
Antal röster: 42. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-05, 22:38   #1
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Låt inte detta utveckla sig till ett stort C20/ Cx bråk.

Jag kan bara säga att jag starkt tar ställning till Cx.
GBSF besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 06:51   #2
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Cx ska vara kvar i trafik, de duger ju!!!
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 11:08   #3
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2011-09-06 klockan 11:14.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 18:44   #4
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!
Du vet, jag har allt sett vad för planer SL har på förlängning av nätet och uppdatering av flottan och hela rubbet, så jag vet vad allt innebär.

Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa.

Ja, Cx kan inte köra på grön linje, men man kan överföra C20 som släpps fria från röd linje till den nya grenen.

Men lite gamla fordon säger du?Det är bra mer mycket gamla fordon än C30 som skall upphandlas, alltså kommer man förlora antal vagnar totalt. C30 skulle räcka till att skrota många C6, men inte alla och heller inte C14. Skall man förlänga röda linjen (t.ex Fruängen-Huddinge C) kommer kapaciteten tjäna på bevarandet av de flesta C6.

Sedan bör ju C14 skrotas 15 år efter C6, eftersom de är 15 år yngre och därför håller 15 år längre. På blå linjen är frekvensen som värst och skall man köra från Kungsrädgården till Nacka Forum (vilket jag är emot, såvida man inte kör sträckan Kungsträdgården-Skeppsholmen-Henriksdal-Finnberget-Kvarnholmen-Nacka strand-Nacka Forum så kör man inte där Saltsjöbanan kör) behövs det definitivt fler vagnar OCH ett bättre signalsystem. Då tågen går vare 2 minuter under dagtid, 30 sekunder under rusning och 10 minuter natt, som hos oss, då kan man säga att man har tillräcklig kapacitet. Inte ett ögonblick tidigare. Det som är "bra" kan och bör alltid bli bättre. Det kallas att ha kakan men att även äta den.
  Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 19:46   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Är inte C30-upphandlingen avbruten, precis som Mikey säger? Och vad jag förstått är C6 i bättre skick än C14.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 22:18   #6
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Är inte C30-upphandlingen avbruten, precis som Mikey säger? Och vad jag förstått är C6 i bättre skick än C14.
1. Jo, C30 är avbrutet, för tillfället, men jag mailade till SL nyligen och enligt dem kan Cx mycket väl skrotas 2013 i alla fall om deras planer går bra, vilket de verkar göra nu.

2. Jaså? Min värdfamilj bor i Kista och jag åker dagligen till jobbet med C14 till Fridhemsplan (+buss 77 till Marievik) och C14 verkar fungera betydligt smidigare än C6, med smidigare gång och säkrare dörrformat (det går inte att dra isär gummit som på C6) plus att C6 ibland måste sakta ned, men aldrig C14. C6 är från 1970 och C14 från 1985.

Senast redigerad av railfanatic den 2011-09-06 klockan 22:22.
  Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 23:26   #7
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Du vet, jag har allt sett vad för planer SL har på förlängning av nätet och uppdatering av flottan och hela rubbet, så jag vet vad allt innebär.

Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa.
40 minuters väntan vid Rådhuset? Under de glesaste perioderna (dvs nattetid) kör man väl som lägst med 30 minuters mellanrum? Hur kan du ha väntat i 40 minuter, och framför allt, varför tror du att fler vagnar skulle råda bot på det?
Ställ dig vid gröna linjen i city under rusningstid, så ska du få se på underkapacitet. Det finns inte plats för fler tåg på befintliga spår. Vagnar finns, men inte spår att köra dem på.
Vad är det du inte förstår?
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2011-09-06 klockan 23:30.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 00:00   #8
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
40 minuters väntan vid Rådhuset? Under de glesaste perioderna (dvs nattetid) kör man väl som lägst med 30 minuters mellanrum? Hur kan du ha väntat i 40 minuter, och framför allt, varför tror du att fler vagnar skulle råda bot på det?
Ställ dig vid gröna linjen i city under rusningstid, så ska du få se på underkapacitet. Det finns inte plats för fler tåg på befintliga spår. Vagnar finns, men inte spår att köra dem på.
Vad är det du inte förstår?
I city under rusningen är en sak, men under resten av dagen är det katastrof jämfört med hos oss. Och en sak, varför måste man köra tåg till bara Alvik eller Åkeshov? Slöseri med den kapacitet man skulle kunna ha.
  Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 00:07   #9
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Och en sak, varför måste man köra tåg till bara Alvik eller Åkeshov? Slöseri med den kapacitet man skulle kunna ha.
För att linje 18 bara går till Alvik och linje 17 bara går till Åkeshov naturligtvis... Busslinje 729 går mellan Tumba station och Spångbro, varför kör man den inte vidare till Ösmo? Eller Muskö? Eller Nynäshamn? Eller Stora Vika?
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 00:10   #10
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
I city under rusningen är en sak, men under resten av dagen är det katastrof jämfört med hos oss. Och en sak, varför måste man köra tåg till bara Alvik eller Åkeshov? Slöseri med den kapacitet man skulle kunna ha.
Därför att det inte finns resenärer till att fylla upp tågen. Det kostar pengar att köra kollektivtrafik, och framför allt om tågen går halvtomma. Det visar sig rätt fort på skatten och biljettpriserna (som många, exempelvis du redan anser är allt för höga)....
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009