Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-23, 19:35   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ser väldigt bra ut, lenfas. Du kommer att få leva med frågetecken runt öronen, men ge inte upp! Jag tycker du bygger riktigt snyggt redan!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:46   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Du kan (bör och ska, om du frågar mig) ha samma material till alla delar som har samma texture, vilket i ditt fall är i princip hela vagnen. Undantag från hjulen som skall ha en egen texture och därmed lämpligen ett eget material.

Annars ser det bra ut!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:00   #3
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Mlj 308

Tack för alla goda råd och glada tillrop.
Jag har knåpat ihop stjärnekerhjul till vagnen. Blenderfilerna blir stora (se bild). Skall försöka minska på antalet vertices.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild4.JPG (116.9 KB, 279 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 17:14   #4
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Mlj 308

Det går sakta framåt med vagnen. När jag exporterar till Trainz får jag flera hundra rader med samma text: BuildStrip......
Någon som vet vad detta beror på och hur man fixar till det?.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild5.JPG (84.0 KB, 251 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 15:31   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det felet har jag aldrig fått förut, men då det bara är en varning så bör det fungera ändå. Testa dock att markera hela objektet som felar och kör en remove double vertecies på den och se om det hjälper. Jag tror också att du kan dra ned väldigt mycket på polygontalen på hjulet, ett hjul på 1024 polys är väldigt för mycket. Många rings kan du ta bort utan att få någon som helst försämring av kvalitén. Men detta är du säkert redan medveten om. Som ledning kan jag tala om att mina stjärnekeraxlar till Gs(fd. G3) och N3/NN3 ligger på 676 polys, per hel hjulaxel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 18:12   #6
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Mlj 308

Har fixat till hjulen. Antalet vertices är nu nere i 600 för en hel hjulaxel!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild7.JPG (80.1 KB, 172 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 20:50   #7
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Lennart

Det ser mycket bra ut. Du är noggrannare än vad jag är, det är helt klart.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009