![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Nær dom andra spårar ur på banor och tillbehør till MSTS, så passar jag på att svara på din fråga. Om jag førstår dig rætt, køra tåg, møta tåg och signaler som visar rætt? Finns næstan bara ett alternativ idag, och det ær Trainz.
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Det är inget fel på signalerna i MSTS!
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Det ena utesluter inte det andra. Jag säger inte att det är fel på signalerna i MSTS. Alla ovanstående nämnda simulatorer kan simulera tågtrafik. Jag har haft MSTS och sedermera RW, sen begynnelsen också. Men när det gäller att sätta upp scenarier där signaler, klarerare och tågförare ska samarbeta, då är Trainz bäst. Inte minst för att det är mycket enklare i Trainz, att skapa scenarier. Och att samma scenario kan simulera alla tåg som finns med i scenariot. T.ex. om man har gjort en session där 10 tåg ingår, så kan man köra vilket som helst, manuellt, medan de övriga tågen körs med autopilot. Och detta att utan att behöva ändra i scenariot.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2011
|
![]()
Hmm...
Detta verkar vara lite mer komplicerat än jag hoppades på. Vad jag ville, från början, var att öva lite på att läsa signaler och framförallt lära mig bromsa (vilket jag hade stora problem med att få till första gångerna jag körde ett riktigt RC-lok. Vi får inte många timmar i den riktiga simulatorn på skolan, så det hade varit nice att kunnat tjuvträna lite hemma. Men om det tar mig veckor att sätta mig in i hur man ordnar det hela, så känns lite som ogjort arbete. Man skulle kunna sätta sig i MSTS och bara gasa och sen bromsa in vid en viss stolpe eller annat, men det är inte lika sexigt som en signal som först visat grönt+grön blink och sedan nästa som visar stopp... Förresten, om det är någon som är intresserad hur Järnvägsskolans stora simulator ser ut, så har jag lite aktuella bilder och videoklipp. Senast redigerad av yaaman42 den 2011-08-20 klockan 16:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Skulle vara intressant om du visade bilderna och videoklippen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Bilder och videoklipp vore mycket intressant!
![]()
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Var kan jag ladda upp dem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
|
![]()
Youtube kanske?
![]()
![]() |
#9 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Det finns inga videoklipp, mig veterligen, på svenska banor på det jag beskriver ovan. Citat:
Det byggs mycket i Trainz, VÄLDIGT MYCKET, men när det gäller rutter/banor så ligger alla hemma hos sina respektive skapare. Dom flesta byggare är tydligen nöjda med att skapa sina egna rutter (vilket är mycket stimulerande isig). Sen har jag sett en tendens att skapa allt på en gång (trainz syndrom?), Stockholm-Malmö-Köpenhamn..., vilket mynnar i att det aldrig blir färdigt. Vi saknar verkligen rutter i Trainz. Dom som finns att ladda hem på forumet är ofta bara 10-tals mil spår och/eller banor som långt ifrån är färdiga när det bl.a. gäller signalering. Upphovsmannen laddar ofta upp en bana (om den ens är värd att kallas bana) med motiveringen att du får bygga vidare själv. Så för min del (jag bygger inte banor själv) så är jag fortfarande fast vid BHJ, som är en utmärkt bana. Tänk vad mycket man göra med en bana som bara är lite över 10 km lång, men den har ju nästan allt. Jag har modifierat denna bana med nya signaler och skapat scenarion, som jag kommer att dela med mig av. Det blev lite OT med detta inlägg, men ändå inte kanske. Jag måste ju få en chans att motivera det jag påstår.
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Min önskan om bilder och videoklipp gällde yaaman42:s inlägg tidigare i tråden angående Järnvägsskolans simulator. Antar att marmar syftade på samma.
![]()
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Cab betyder att banan är byggd för att köra lok i – du väljer cab-läget och hoppar in i lokhytten. Banan – BJ-sträckan Mellerud-Åmål – är mycket stor komplett, så där 350 mb. Därför skickar jag den på skiva bara jag får en postadress. Porto etc bjuder jag på. Att installera en fungerande bana tar cirkus 30 minuter. Det loket som i dag är bäst utrustat är det kommande godsloket BJ litt O. Jag tror inte att LAn och Korvtiger har något emot att du får testa lokets bromssystem. Får jag dessutom en mailadress så bjuder Korvtiger och jag på en hel del tips. Hytten är avhög klass, vilket inte minst gäller bromsreglaget. Att gå in i hög fart med 40 godsvagnar på släpet i en backe (14 promille) med hastighetsnedsättning till 40 km/tim – och behålla farten är en tämligen häftig uppgift. Jag har misslyckats för det mesta – men märkt att träning ger bättre resultat. Att läsa en signal – hastighet eller ljus – är inte så svårt. Det svåra är att få loket att lyda den. Roligt och intressant att se video och bilder på SJ-simulatorn. Tack för det. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Jag visar fyra bilder om hur ATC fungerar hos MSTS. 1. Fritt fram till ruttens STH på 160. Den gröna blinkande lampan är overspeed. 2. ATC visar nästa signal 70km/h. 3. ATC visar nästa signal 40km/h. 4. ATC visar nästa signal stopp eller stopp vid spårets slut. Angående Aktiviteter så går det att få många signalstopp som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
Nu kommer jag avslöja en del av min okunnighet här, men om man som användare skulle vilja bara lägga in en svensk rutt i Trainz och kunna göra detta med ovanstående förutsättningar, vad finns det för rutter då? Ja, ungefär som trådskaparen ställt frågan då kan man väl säga. |
|
![]() |
![]() |