![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Hej! fungera det i 2010 trainz ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Fungerar fr.o.m. Trainz version 3.1, dvs. TS2009 SP2...SP3...SP4 och alla TS2010 versioner och TS12 och ...
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2004
|
![]()
Jag får upp några fel i content manager.
Det är: MSL Trafikplatser: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs. Osynlig Klarerare: Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30. Signal Library: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Några av felen visar sig även i felmeddelanderutan i Driver och Surveyor. Jag har plockat bort allt som skulle bort, så det borde inte vara något som ligger och stör. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
2. Vilken Trainz version (build) har du?
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Dom fel som visas i content manager är:
MSL Trafikplatser: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs. Osynlig Klarerare: Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30. Signal Library: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Jag har TS 2010 Build 44088 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Symbolernas betydelse i CM har följande betydelse.
EDIT: Ett förtydligande. Att sakna något betyder inte alltid att objektet inte är installerat. Ett saknat objekt kan bero på att objektet är öppet för redigering (kom alltid ihåg "commit"). Det kan också bero på att inte allt är inläst i databasen (installationerna har inte skett i rätt ordning). Åtgärd: gör en quick database repair.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-14 klockan 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det verkar inte som att något ligger öppet för redigering. Jag har testat att göra en quick database repair, men det verkar inte ha löst problemet. Jag har tagit några screenshots på felen i conten manager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Har upptäckt att det är lite olika bud om benämning av semaforer. Svenolov skriver att de skall benämnas xx A 1/2, i Exempelbanor finns två varianter; xx A1 resp xx A2. Själv använder jag mig av en tredje variant; xx A.
Problemet handlar uppenbart om en eller flera vingar. Svenolov helgarderar, i Exempelbanor fördelas vingarna och själv gör jag inget. Benämningarna är viktiga och att laborera med dem är inte bra. Alltså; en benämning men vilken? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med en tredje variant, men kanske du blandar ihop antalet vingar med spårnummer, och får på så sätt en tredje variant. Var konsekvent och använd endast ett av alternativen. Blanda dom inte inom en och samma station! Bild 1 och bild 2. Med tillstånd av Per Forsström.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-01-31 klockan 02:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Tack. 100-procentigt klarläggande. Då har jag läst läxan rätt för ett halvt år sen.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Vilken tpl-signatur är den bästa för att varna för rörlig bro. Orienteringstavlans tpl-signaturer handlar i stor utsträckning om ATC och Fjb. Därtill finns A och V. Är det någon av dessa jag kan använda?
Jag måste dessutom ha en tavla som anger ovillkorligt stopp. Den fällbro jag använder reagerar på spår 1. Kommer däremot ett tåg på spår 2 måste det stoppas annars hamnar det i plurret. Växeln ligger strax innan bron. Tåget på spår 2 måste krypköra över växeln för att få kontakt med bron och avvakta på klart spår. Lösningen kan då vara en tavla: "Absolut stopp efter tio meter". Självklar kan man lägga en spårspärr med någon form av varning. Men då funkar inte trafiken från andra hållet eftersom semaforens två vingar inte kan kopplas till spårspärren - eller går det...? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Kommande version av signalsystemet har inbyggt stöd för kompletta vägskydd och broskydd. Betatestas fn. Inga signalmodeller finns ännu, så jag hoppas att modellbyggarna tar tag i saken. Jag vet dock att korvtiger har kommit långt med sitt äldre vägskydd (och även broskydd för den delen). Det är korvtiger och jag som tillsammans har utvecklat dessa skydd. Tester har pågått i det dolda en längre tid.
JohanV:s signaler som trackside versioner betatestas också just nu. Dessa signaler finns i vänster/höger variant. Signalerna kan direkt ersätta emges gamla svenska signaler. Trackside signalen använder samma grundskript och har samma valmöjligheter/optioner som master-scenery varianten. Endast ett monteringsalternativ finns dock, montering på egen stolpe. Jag kommer själv att ge ut delar av ett modernare vägskydd, där en del av STW:s nuvarande modeller (med tillstånd) används. Tillsammans med dessa och Johans nya v-signaler så kommer det att finnas ett komplett vägskydd som är mycket kompetent och enkelt att konfigurera i alla möjliga varianter. När det gäller Tågklarerare och Autopilot så kommer dom att behandlas i en egen tråd, fortsättningsvis. Dessa utvecklas parallellt hela tiden tillsammans med signalerna.